Moet ik nieuwe huurders en aannemers, installateurs ed toelaten als ik ga verhuizen?

Ik heb mijn huur per 1 jan. opgezegd en dan gaat de huisbaas mijn woning verbouwen. Ben ik verplicht zijn aannemers (voor het inmeten van bijv. een nieuwe keuken) en nieuwe huurders voor bezichtiging voor die tijd toe te staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou je zelf toch ook willen in een nieuwe woning! lijkt me wel zo netjes om in te stemmen?

Het beste antwoord

Neen, omdat dergelijke bezoeken niet noodzakelijk zijn voor onderhoudsredenen of algehele verbetering van woongenot van huurder. Immers de verbouwing vindt plaats NA dat jij vertrokken bent.

Het is wel hoffelijk om enige medewerking te verlenen. Dat maakt de overdracht wellicht een stuk aangenamer (en verkleint de kans dat je huurbaas dingen gaat verzinnen om een deel van je borg in te houden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 eens!

Andere antwoorden (3)

Je huurt tot 1 januari, je zult je dan ook tot 1 januari moeten houden aan de wetgeving omtrent huren
Dus:
-je moet toestaan dat toekomstig huurders kunnen bezichtigen, dit is geregeld via artikel 223:
"De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging."

En je moet meewerken aan onderhoudswerkzaamheden, dit is geregeld via artikel 220:
"1. Indien gedurende de huurtijd dringende werkzaamheden aan het gehuurde moeten worden uitgevoerd of de verhuurder krachtens artikel 56 van Boek 5 iets moet toestaan ten behoeve van een naburig erf, moet de huurder daartoe gelegenheid geven, onverminderd zijn aanspraken op vermindering van de huurprijs, op ontbinding van de huurovereenkomst en op schadevergoeding.
2. Lid 1 is van overeenkomstige toepassing wanneer de verhuurder met voortzetting van de huurovereenkomst wil overgaan tot renovatie van de gebouwde onroerende zaak waarop die overeenkomst betrekking heeft, en daartoe aan de huurder een, gelet op het belang van de verhuurder en de belangen van de huurder en eventuele onderhuurders, redelijk voorstel doet. Een dergelijk voorstel wordt schriftelijk gedaan. Onder renovatie wordt zowel sloop met vervangende nieuwbouw als gedeeltelijke vernieuwing door verandering of toevoeging verstaan."

De daadwerkelijke verbouwing word al uitgesteld tot na je verhuizing, dat is ook een recht wat je eventueel had kunnen bedwingen.
Het meewerken aan inmeten is een redelijk verzoek van de verhuurder, je zult er dus aan mee moeten werken.
Zie trouwens het voordeel van deze ophanden zijnde verbouwing in, hierdoor ontkom je aan de harde eis om alles in oorspronkelijke staat terug te brengen.
Even de deur openen voor een aannemer met zijn meetlat is een kleine moeite, en ook een nieuwe huurder een korte rondleiding geven is een kleine moeite.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet, maar het is wel
zo sjiek om de mensen de
gelegenheid te geven toch?
burgos
12 jaar geleden
Wel om de aannemers te laten kijken voor een offerte voor de verhuurder en nieuwe huurders je huis te laten bezichtigen,maar je hoeft er niet mee akkoord te gaan dat er al verbouwd wordt want je hebt hier op het moment geen tijd voor als je in je nieuwe woning bezig bent en je hoeft niemand toe te laten als je niet thuis bent.