Wat is goedkoper, alleen de woonkamer met een ventilatorkachel (2Kw) verwarmen, of met de cv meerdere vertrekken?

de woonkamer is goed geïsoleerd en tochtvrij en 21 mtr2

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.9K

Antwoorden (3)

Je geeft te weinig info over je cv installatie om een goed onderbouwd antwoord te kunnen geven.

Maar kort door de bocht: Als je een HR ketel hebt is het vermoedelijk het voordeligst om met de CV alleen je woonkamer te verwarmen (radiatoren elders in huis dicht draaien)

ps Met strenge vorst oppassen dat alle kamers in iedergeval boven nul blijven om bevriezing te voorkomen van CV en water leidingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel gezegd lijkt me de eerste optie het beste, indien je andere vertrekken niet kunt "afsluiten." (door bv. de radiatoren dicht te draaien).

Je huiskamer is 1/3 van je gehele huis (grof gezegd 2/3 van de benedenverdieping). Het opwarmen van je hele huis zou dus 3x zoveel energie kosten.

Toegevoegd na 49 seconden:
Tenzij het rendement van je CV meer dan 3x zo hoog is als dat van de ventilatorkachel, maar dat lijkt me sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt niet gevraagd wat het minste energie kost maar wat het minste geld kost.
Electriciteit is veel duurder dan gas (per KWH gerekend).
Een HR ketel haalt 95% rendement. Het rendement van electriciteit is maximaal ca 50%, bij de centrale dus. Daarna komen transport verliezen. Deze rendementsverliezen zitten allemaal in de stroomprijs verwerkt...bij gas natuurlijk ook voor het doorpompen van gas naar de huizen, verliezen overigens die de centrale ook heeft voor brandstof aanvoer. Slechts als de centrale de restwarmte ook kwijt kan, omdat er een bedrijf naast zit dat die warmte voor haar processen nodig heeft gaat het totaal rendement omhoog. Electrisch verwarmen wordt pas effectief en rendabel (energetisch en qua kosten) als je met 300% rendement je huis verwarmt....dit kan wel als je heel veel geld investeert in een goede warmtepomp installatie.Dat gaat echter buiten de vraag om. (geen - )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt, had het van deze kant niet bekeken. Een gaskachel in je huiskamer is dus eigenlijk de beste optie;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt....als het een HR moederhaard is.
Misschien een mogelijkheid om het uit te proberen.
ALLE standen opschrijven en 2 dagen later weer.
In deze periode probeer je 1 van de mogelijkheden.
Na 2 dagen kun je bereken wat het je heeft gekost.
Vanuit de 2e stand weer 2 dagen en weer alle standen opschrijven.
Dus nu kun je mogelijkheid 2 berekenen.
Je moet er wel opletten dat de buiten temperatuur ongeveer hetzelfde is.
Ook moet er een gelijk aantal lampen branden.
Gebruik in deze dagen geen wasmachine of droger, daar kunnen enorme verschillen in zitten.
Een halfvolle of volle droogtrommel bijvoorbeeld.
Dik of dun wasgoed in de droger.
Succes het is een makkie om te berekenen, je moet alleen je kostprijs weten, alles inclusief, maar die kun je navragen bij je leverancier.