Wanneer kun je spreken van een muizenplaag?

Vandaag heb ik 7 grijze muizen gevangen in mijn woonkamer. Ik word er een beetje wanhopig van, maar ik weet niet of ik nu de ongediertebestrijdingsdienst kan inschakelen. Ben ik daarvoor te vroeg?

Toegevoegd na 15 minuten:
Brrrr, een muizennest heb ik gelukkig nog niet gevonden.
Ja, ik woon in een oud huis (gebouwd in 1918) en ik vermoed dat de muizen onder de vloer 'wonen'.
Ik heb ze een week lang ruimschoots muizengif gevoerd, maar ze komen steeds terug. Nu heb ik muizenlijm en daarmee heb ik er vandaag dus 7 gevangen in de woonkamer. Ik vind het erg zielig voor die beestjes, maar het worden er nu toch echt teveel voor me. Ik zit nu op het puntje van mijn stoel en word er wanhopig van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon ook in een vooroorlogs huis, dus 100% muisvrij zal ik het nooit krijgen, maar er zit verschil tussen af en toe een muisje zien trippelen en overal in ieder hoekje vieze keutels vinden ;) Ik hoorde ze destijds zelfs in mijn plafond trippelen en krassen. Ik ben toen wel echt een paar weken door blijven gaan met het gif, voordat het pas resultaat had. Was ook smerig hoor, ik kreeg toen van die halfverlamde muizen in huis.. Ik zat op de bank, dacht een draadje te zien, trok eraan, bleek het een muizenstaart van een zieke muis die zich verstopt had. Bah.
Maar goed, wist toen wel dat het gif zijn werk deed. Wat ook scheelt, ik had in mijn keuken wat gaten zitten onderin de kastjes, die heb ik dichtgemaakt met aluminium folie. Kunnen de krengen niet meer door. Maar wie weet, als je een tijdje met die lijm door blijft gaan, kom je er op die manier ook vanaf? Zielig inderdaad maar op een gegeven moment word je echt wanhopig. En anders toch maar professioneel laten bestrijden... en ieder kruimeltje eten dat je ziet opruimen.

Het beste antwoord

7 muizen lijkt mij een beetje veel, misschien eerst naar een dierenwinkel gaan en daar vragen wat je moet doen? ongediertebestrijdingsdienst zou ik pas doen nadat je het bovenstaande hebt geprobeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat is niet te vroeg. Als je nu nog meer muizen ziet, zeker bellen.
Ik had het al veel eerder gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het zelf al met gif geprobeerd?
Ik had twee jaar geleden rond deze tijd van het jaar ook een erge overlast van muizen.
Ik had zelfs in een kastje dat ik niet vaak openmaakte een nest zitten.. brrrr als ik hier nog aan terugdenk.. ik trok het kastje open en het was net een plaatje uit zo'n boekje van de Rattenvanger van Hamelen ;) bah bah.

Maar goed, gif gekocht en in hoekjes neergelegd en na een paar weken was mijn huis muisvrij.

Verder heb ik sindsdien alles wat eetbaar is achter slot en grendel. Ik laat dus nooit meer een zak chips of brood op tafel liggen, alles wat eetbaar is ruim ik meteen op in afsluitbare dozen/blikken. Ook als ik wat knoei, bijvoorbeeld een klein stukje chips op de grond, dan ruim ik het meteen op.
Ik stofzuig vaak en dweil bijna iedere dag.
Resultaat: geen muizen meer.

Ik zou eerst dit proberen, je ziet snel genoeg of ze ook van het gif eten.
Wanneer dit niet helpt, zou ik de ongediertebestrijding erbij halen.
Het scheelt een hoop kosten wanneer je het zelf op kunt lossen.

Groetjes en veel succes ermee, vreselijk als je huis door muizen is gekaapt!

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, en laat je niet zo'n piepding aansmeren, zo'n apparaatje dat met ultrasoon geluid de muizen zou weren.
Het enige dat je kwijtraakt is een hoop geld uit je portemonnee ;) Had hier zo'n ding, de muizen stonden erbij en keken ernaar, maar mooi niet dat ze ervan op de vlucht sloegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Één enkele muis kan gemakkelijk een plaag veroorzaken. Veel panden kampen dan ook met grote muizenoverlast. Deze beestjes kunnen niet alleen materiële schade aanrichten en mensen aan het schrikken maken, zij kunnen mensen ook ziek en allergisch maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wanneer je echt een plaag hebt, dan kan je het beste hulp vragen aan een bestrijdingsdienst. Deze weten precies hoe ze dit probleem kunnen oplossen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/39881-alles-over-muizenplagen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en mijn vraag is dus: wanneer weet je of je echt een plaag hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je het zelf niet meer op kunt lossen.
Wanneer de muizenoverlast uit de hand is gelopen. En dat is die blijkbaar bij jou. Dus als de bliksem de bestrijdingsdienst bellen en het probleem minstens bespreken, maar nog beter die mensen laten komen. Een paar katten willen ook nog wel eens goede diensten verrichten, maar ja, dat kost misschien nog meer als je ze niet kunt lenen. Een asielkat aanschaffen kost al gauw zo'n 80 euro.