ik heb op mijn balkon bloeiende lavendelplantjes in potten. graag had ik geweten wat men moet doen om deze plantjes te laten overwinteren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Indien de planten in grote potten staan zijn de planten winterhard.
Wel moeten de potten groot genoeg zijn wat inhoud betreft( min. 10 l.) en de potten zelf moeten vorstbestendig zijn, anders vriezen je potten stuk.
Bij erg droog weer kan je de potten op een schotel zetten,dan loopt het water niet onder uit de pot bij water geven, maar met regenweer, kan je ze beter van de schotel af zetten( schotel omdraaien) , want lavendel houdt niet van alsmaar natte grond.
Direct na de bloei, kan je de bovenste helft van de plant af knippen en zal er weer mooi groen aan komen, erg belangrijk voor de winter, omdat deze plant mooi wintergroen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
hangt er misschien vanaf waar je woont ed, hier doen ze het jarenlang uitstekend in kleine potjes.
het is meer dat ze na een jaar of vier wat houterig worden, dan koop ik nieuwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan natuurlijk wel, maar dan moet je er wel altijd bij zijn, ga je twee weken met vakantie, dan gaat het echt wel mis, bij veel mensen staan ze ook te nat en dan bevriezen ze zeker in een klein potje.
Ook een overdekt balkon scheelt veel, dan komen ze beter de winter door en de plaats in het land natuurlijk.

Andere antwoorden (3)

daar hoef je niets bijzonders voor te doen, want ze zijn volledg winterhard.
na de bloei wat terugknippen, en zo nodig in het voorjaar nog een beetje, zodat de plant niet de kans krijgt te verhouten.
Rieneke1
12 jaar geleden
En dan vooral niet in de houtige gedeeltes knippen anders lopen ze alsnog niet uit !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je de luchtkussentjesplastic eerst in de pot doet, dan vriezen de potten ook niet stuk.
succes ermee, omaatje