Moet ik aardappelen uit de plastic zak halen als ik ze langer wil bewaren?

Het was in de aanbieding dus nu heb ik toch een berg aardappelen gekocht.

Kan ik die het best uit de plastic zak halen?
En welke temperatuur is het beste:
Mijn gangkast die toch wel 16-18 graden of mijn onverwarmde schuur die mogelijk 's nachts 0 graden wordt?

amigo
12 jaar geleden
in: Wonen
7.4K

Het beste antwoord

Koop geen aardappelen die vochtig zijn of groenverkleuring hebben. Let op voor uitlopers of spruiten, ze maken de aardappel taai en verlagen het vitamine C gehalte. Vroege aardappelen kunnen slechts korte tijd bewaard worden. Het best de aardappelen bewaren op een koele, donkere geventileerde plaats.

Haal ze uit de zak en doe ze in een bak of emmer met een krant op de bodem; schud ze af en toe om. Oude, rimpelige aardappelen worden weer glad, als u ze na het schillen een dag (minimaal 12 uur) in ruim water zet. Er zitten dan niet zo veel vitaminen meer in, maar de aardappelen zijn nog wel lekker.

Op een koele en donkere plaats kunt u aardappelen geruime tijd bewaren. Bewaar ze niet te lang, want dan kunnen uitlopers (spruiten) ontstaan. Hierdoor worden de aardappelen taai en loopt het vitamine C-gehalte sterk terug. Bewaar aardappelen ook niet in de koelkast; dan worden ze blauw. Ook door stoten kunnen blauwe plekken ontstaan. Deze zijn niet schadelijk enhebben geen invloed op de smaak. Aardappelen bevatten solanine, een natuurlijke gifstof. Een geringe concentratie daarvan is niet schadelijk. Snijd wel altijd de groene delen van de aardappel weg, want daarin zit de hoogste concentratie solanine.

Als u aardappelen op een te koude plaats bewaart, bijvoorbeeld in de koelkast, zetten ze een deel van het zetmeel om in suikers, waardoor ze een vreemde, zoete smaak krijgen.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Aardappelen die verpakt zijn in een geperforeerde papieren zak zijn langer houdbaar dan de aardappelen die verkocht worden in een plastic zak. In de papieren zak kan het overtollig vocht beter verdampen waardoor de aardappel minder snel beschimmeld raakt. Bovendien is de aardappel in een papieren zak beter beschermd tegen licht. Onder invloed van licht wordt de natuurlijke gifstof solanine gevormd.

Bewaar aardappelen in een niet te droge of te vochtige omgeving. Door droogte gaan de aardappelen rimpelen, door vocht krijgen ze uitlopers en schimmel.
Beste bewaartemperatuur is tussen 5 en 10 °C. Te hoge temperaturen zorgen voor uitlopers, van te lage temperaturen krijg je gerimpelde aardappelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd uit het plastic halen en droog, liefst koel vorstvrij bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een mand of doos leggen, met een handdoek/of oude krant eronder.. en niet te warm, als het maar niet vriest!
dan blijven ze het langste goed.