Wat kan dit probleem zijn met CV?

We hebben een Nefit Economy VR(c) 24 ketel, waar telkens een foutcode op blijft verschijnen, 2 verschillende zelfs, soms is het foutcode 7, en soms is het foutcode 4, als ik dan op de serviceknop druk krijg ik een C, foutcode 4C dus, maar kan nergens vinden hoe en wat. Op forums wordt van alles gespeculeerd.

Ook de druk is weer beneden pijl gezakt, gewoon naar 0, maar blijft wel warm water geven. We hebben hem voor de zoveelste x weer bijgevuld nu, en de alle 3 de verwarmingen ontlucht. Toch blijft (2x gezien toevallig) de drukmeter op en neer gaan, dus blijkbaar zit er ergens lucht?!

Ook maakt de ketel soms gekke geluiden, alsof er een scheet wordt gelaten. en soms is t alsof er een kleine motor stationair loopt. gebrom dus.

We zijn studenten en willen niet te snel naar onze huurbaas (Wij huren met een appartement) omdat we bang zijn dat we op kosten worden gejaagd.

Heeft een van jullie, tips, advies of suggesties? Onze dank is groot!

P.S. We hebben gelukkig wel warm water, maar iets klopt er dus helemaal niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.8K

Het beste antwoord

Heb je vraag en reactie's door gelezen, wordt toch tijd dat hier een specialist bijkomt.

Zoals ik uit jou verhaal opmaak zakt de druk van de verwarming telkens te laag, dat kan niets anders betekenen dan dat er ergens een lek in het systeem zit, je zult alle buizen van de verwarming na moeten lopen of ze ergens nat zijn, let ook op of de vulopening (kraan) niet lekt.

Kan je geen lek constateren dient er monteur bij gehaald te worden, de ketel of expansievat is dan lek, de aanwezigheid van lucht duid op een ernstige lek.

De scheet die je denkt te horen is het sluiten van de gastoevoer en doven van het vlambed, niets verontrustend.

Het gebrom is waarschijnlijk de ventilator of waterpomp die gaan draaien net voordat de ketel aanslaat en een periode daarna, dit om voor voldoende verse lucht te zorgen en het warm water goed te verspreiden.

De wasmachine mag nimmer aangesloten zijn op de verwarming, het water dat daar te voorschijn komt kan komen uit de wasmachine of de kraan voor de wasmachine, dat kan dan ook geen problemen veroorzaken bij de verwarming.
Komt het water echter uit de verwarmingsleiding heb je de lek gevonden, kijk of je die kraan goed kunt dichtdraaien, er mag geen verbinding (slang) zitten tussen de verwarming en de waterleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als ik het zo eens bekijk, hebben jullie een lek in de aanvoer van het water! Loop eens langs de waterleiding die NAAR de Nefit loopt en kijk of er met name bij koppelingen een lek is. Als dat het geval is, die koppeling vervangen (knelkoppeling, of gewoon alleen de knelring).

Het feit dat ie "scheten"maakt en de druk te laag is, wijst op een te lage toevoer van water naar de Nefit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig merkte ik laatst op, dat in de badkamer waar ook de wasmachine staat, er een druk-koppeling zit? Als de wasmachine water pakt, en daarmee stopt, komt er telkens een klein beetje water uit daar, zou dat de oorzaak kunnen zijn dat de druk telkens weer minder wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan, maar lijkt me niet. Ga ook eens alle radiators langs voor lekkage (zitten de ontluchtingsventielen wel goed dicht)
Misschien is het expansievat kapot. Dat was bij ons de oorzaak van de teruglopende druk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als dat bij ons ook eventueel zo is, heb je dan toevallig een inschatting wat dat kost? Ben best wel benieuwd namelijk, zodat wij daar (indien noodzakelijk) rekening mee kunnen houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat weet ik zo gauw niet want bij ons werd ie vervangen tijdens een grote verbouwing. Trouwens: dit probleem is eigenlijk aan je huisbaas om op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt voor je antwoord! We gaan morgen even bellen en kijken wat het wordt en wat hij ervan zegt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@steuber Die kosten zijn voor je huisbaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@compris, ik weet dat degene hier die t contract heeft ook een borg heeft betaald. Als we bijvoorbeeld een deur slopen, hij dat van dat geld afhaalt. Mag hij als er kosten worden gemaakt voor de CV ketel dit ook daarvandaan halen dan? Of is hij er helemaal zelf voor verantwoordelijk? (Sorry voor de subvraag in een vraag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Steuber de huisbaas moet een goed werkend CV systeem leveren, dat is hij contractueel verplicht. Die (reparatie)kosten kunnen nooit van de borg afgehaald. Tenzij er sprake is van grove nalatigheid door de huurder cq opzet, maar dat is hier blijkbaar niet het geval. Een gesloopte deur is natuurlijk een ander verhaal, dat is schade veroorzaakt door de huurder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderhoud aan de cv is inderdaad voor rekening van de verhuurder en de kosten hiervoor kunnen nooit van de borg worden afgehaald. Dat is juridisch niet toegestaan.
Als je de handleiding niet meer hebt, dan kun je die downloaden, zie:
http://www.nefit.nl/consument/documentatie/downloaden/gebruikersinstructies/Pages/Default.aspx

Als de grote drukverschillen aanblijven (ondanks dat het CV-systeem is ontlucht), dan is waarschijnlijk het expansievat defect (het "rode bolvormige vat" naast de ketel).

Het "motorgeluid" kan ook gewoon resonantie zijn van de waterpomp.

Overigens zou ik gewoon de huurbaas inlichten, het is zijn ketel en het is zijn verantwoordelijkheid dat deze goed functioneerd. Bovendien voorkom je er misschien ook erger mee, en dan zal huurbaas zeggen: waarom heb je me niet ingelicht....

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt ook zelf het expansievat controleren:
Als je er op tikt, moet de onderste helft een ander geluid (hol, nl. gevuld met stikstof) geven dan de bovenste helft (dof, nl. gevuld met water).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén telefoontje naar de verwarmingsmonteur, bij wie je (of je huisbaas) het onderhoudscontract hebt/heeft.
12 jaar geleden
Als je water bijvult tot de gewenste druk (rond de 2 bar) en de druk daalt daarna weer (snel), dan is er maar een antwoord:
Er zit een waterlek in het systeem.
Dit is een gevaarlijke situatie voor de ketel. Bij een te lage druk (onder 0,5 bar) behoort de ingebouwde pressostaat (drukmeter) te verhinderen dat de ketel nog aan kan slaan. Gebeurt dit niet, dan is de pressostaat ook kapot, maar heb je ook kans op droog koken van het inwendige van de ketel, met alle nare gevolgen van dien. als dit echt gebeurt kun je de ketel vervangen. Het feit dat je warm water hebt, doet daar niets aan af. Het warme water wordt door het zelfde ketelwater via een wisselklep indirect in een aparte boiler verwarmd. het gevaar blijft dus bestaan.
Ik doe geen suggesties waar het circuit eventueel kan lekken, daar de situatie die je schetst te gevaarlijk is.
Direct een monteur er bij is dan ook mijn advies.
Dit soort problemen los je niet via GV op!