Kan je van een woningstichting eisen dat ze je badkamer/wc vernieuwen als andere woningen vroeger vernieuwd zijn en die van jou niet?

Ben binnenkort trotse huurder van een mooi huurhuisje, de badkamer en wc stammen echter nog uit de oertijd, met hele lelijke tegels en een wc-pot die moeite heeft met enkel wc-papier doorspoelen.
Als andere huizen wel zijn opgeknapt maar de vorige bewoner heeft geweigerd, kan je dan nu alsnog vragen om die vernieuwing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
32K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste dingen gaan in overleg met een woningbouw, maar als er verbeteringen in je huisje zijn, moet je ook meer huur gaan betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dat zal de reden geweest zijn dat de vorige bewoner geweigerd heeft mee te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik er dan ook nog even mee wacht tot na de zomer, wanneer ik hopelijk (afgestudeerd en wel) op zoek kan naar een (echte) baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Z11: Je hoeft niet altijd meer te betalen. Het kan ook gewoon zo zijn dat dingen onvoldoende zijn. Een pot die nauwelijks doorspoelt bijvoorbeeld.

Het beste antwoord

Je kunt het uiteraard wel vragen, maar niet eisen. Als de spullen slechts oud zijn, maar wel verder goed functioneren, is er geen sprake van "derving van woongenot". Overigens grote kans dat de woningstichting het alsnog wil gaan doen. Maar destijds zullen de andere huizen waarschijnlijk binnen een renovatieproject zijn opgeknapt en dat is per woning goedkoper. Nu moet er voor jou huis apart iets geregeld worden.
Als er naast onderhoud ook sprake is van verbetering, zal de huurprijs ook evt. aangepast kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt het vervangen van lelijke oude tegels naar normaal uitziende (moderne) tegels onder verbetering of onderhoud?
Of het vervangen van een toiletpot die moeite heeft met het doorspoelen van enkel wc-papier door eentje die wel zonder moeite een boodschap kan wegwerken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat valt onder bewonerswens, niet onder verbeteringen of onderhoud. Die toiletpot van je lijkt me wel aan vervanging toe. Als iets niet naar behoren werkt (wat hier dus het geval is), dan behoort de woningstichting dat te verhelpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijke keuze, maar m.i. het meest correcte en volledige antwoord. Bedankt!

Andere antwoorden (6)

Ja natuurlijk. Het feit dat de wosti dat heeft aangeboden geldt nog steeds, dat de vorige bewoner daar geen gebruik van wilde maken, is niet jouw schuld.

Stel dat je in een rolstoel belandt (hopelijk niet) dan is de wosti verplicht om aanpassingen in het huis te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aanpassingen in woningen worden inderdaad door de gemeente betaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie er betaalt is niet belangrijk, uiteindelijk zal de wosti hiervoor opdracht gaan geven.
Volgens mij kan je zelfs om veel meer vernieuwingen vragen, zolang je het maar aangeeft voordat je in het huis intrekt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de vorige inwoner een gesloten keuken heeft laten bouwen. Terwijl die eigenlijk open was, dan heb jij ook het recht op een open keuken. Dus goed kijken of je meer dingen wilt verbouwen. Enige nadeel is dat je langer moet wachten voordat je je huis in kan. Dit kan trouwens ook per gemeente verschillen.

Veel woonplezier in je nieuwe huisje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragen staat vrij, eisen wordt wat anders.

Jij aanvaardt de woning voor een bepaalde huurprijs, deze huurprijs is gebaseerd op ondermeer de staat van de woning, ook de ouderdom van het sanitair bepaald mede de huurprijs, zodra jij het sanitair gewijzigd wilt hebben zal ook de huurprijs wijzigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om een sociale huurwoning. Zelfs om een bejaardenwoning (65+ eis werd 55+ eis, en toen geen eis).
Vaak laten bewoners niet toe dat het huis wordt opgeknapt, omdat zij niet bereid zijn de huurverhoging na de opknapbeurt te betalen. Je moet er dus rekening mee houden dat de anderen, met de moderniseringen wel meer huur betalen dan jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is redelijk geïsoleerd, overal zit dubbel glas en de cv-ketel is nog maar een jaartje of 7 oud. De badkamer/toilet zijn echter nog gemaakt van die oude rode (dakpan achtige) tegels.
Het hoeft dus niet veel moderner, maar gewoon mooier! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een leuke pot verf ertegenaan?
Er zijn woningbouwverenigingen die de in de woning aanwezig sanitair vernieuwen.
Of een nieuwe keuken plaatsen .
Badkamer is volgens mij 26 jaar maar je moet dan het bouwjaar van je woning weten.
Ga naar de verhuurder en vraag het na ik denk dat je er zeker recht op hebt.
Bij ons is dit wel zo geregeld.
Maar iedere bouwvereniging is en werkt anders.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas in de ontvangen plattegrond geen bouwjaar te zien. Is er naast het kadaster (waar je 23,50 voor een woningrapport moet betalen) nog een manier om hier achter te komen waar jij weet van hebt?
j5m
12 jaar geleden
normaal zou je dit moeten kunnen opzoeken via de site van de bouwvereniging anders en belletje plegen.
Het kan gerust zo zijn dat de woningstichting voordat jij er in gaat zij de boel verbouwen,zodat je niet in die oude rommel komt.En anders kan je ze hier altijd nog op aanspreken.

Toegevoegd na 12 uur:
Vraag anders eens wat de buren naast je voor de huur betalen.Is dat hetzelfde als dat wat je voor woning moet gaan betalen spreek daar de woningstichting dan op aan."Mijn buren hebben voor die prijs en een gerenoveerde toilet en badkamer".Op die manier zou ik proberen de boel een beetje bespelen.