Wat kost het aan water en aan gas, om een bad vol te laten lopen?

En dan in verhouding met douchen bijvoorbeeld?

Wat zijn nou echt de dingen om energie te bezuinigen in huis? Behalve spaarlampen/LED lampen?

Toegevoegd na 40 minuten:
By the way, ik vraag dit omdat ik de eindafrekening gekregen heb en veel moet bijbetalen, dus waar kan ik op bezuinigen....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De echte dingen om energie op te bezuinigen zijn: douchen: spreek een tijdslimiet af die voldoende is voor het doel, maar niet overbodig om alleen maar lekker te blijven staan. verwarming: zorg voor juiste isolatie (met name dakisolatie is erg belangrijk) verwarm alleen de vertrekken die verwarmd moeten worden. zorg dat de deuren van verwarmde vertrekken niet openstaan (met name deur naar de trap dicht houden). elektrische verbruikers: zet ze helemaal uit als je ze niet gebruikt.

Daar kom je heel simpel achter. Zet eerst alle waterverbruikers en gasverbruikers uit. Zet desnoods de verwarming even uit - dat kan best voor een half uurtje zonder dat je het koud krijgt. Lees dan de watermeter en de gasmeter af. Dan laat je je bad vollopen. Meteen daarna lees je de nieuwe stand van de watermeter en je gasmeter af. Dan ga je genieten van je bad. Daarna kun je de getallen van elkaar aftrekken. Je weet dan precies hoeveel liter water je hebt gebruikt, en hoeveel kuub gas. Je zoekt de waterprijs en de gasprijs op bij je leveranciers, even rekenen, en ziedaar de kosten van een bad.

Ik laat het aan jou, maar is zeer simpel te berekenen... Bad... Meet de inhoud, 120 liter bijvoorbeeld... Dan het verschil in temperatuur... Dat is 50 min 20 is 30° opwarming... dus 120 liter 30° heter stoken is 120 liter maal 30 is 3.600.000 kilocalorieën... Zoek de verbrandingwaarde op van gas, deel het verlies erbij, dan kom je op een volume gas... Douche... Laat een tijl vollopen en meet de tijd... Dan weet je hoeveel liter er per minuut hebt... Meet de temperatuur daarmee bereken je het verbruikte gas ook weer en vergelijk die twee... Bingo je weet het precies...

Met name verwarmen kost veel energie, dus de oven, warm water en vooral een waterbed zijn energievreters. Het is als gezegd, maar korter douchen helpt en minder vaak wassen ook. De was een keer niet in de droger gooien helpt ook, al zal dat lastig zijn als je het apparaat hebt staan. Apparaten gebruiken in stand-by stand ook energie en sommigen kun je niet uitzetten. Een contactdoos met schakelaar kan dan helpen om de boel echt uit te zetten. Verwijder adapters al je ze niet gebruikt en vervang gewone lampen door spaarlampen. Slim isolatie aanbrengen werkt ook. Wat overigens ook goed bespaart is kijken of je wel de energieaanbieder hebt die voor jou het voordeligst is. Overstappen kan soms echt interessant zijn, maar dat moet je gezien de vele negatieve verhalen, wel durven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100