Ik heb een gewone magnetron (geen inbouw) en wil deze in een kast aansluiten. Hoeveel ventilatieruimte heeft de magnetron rondom nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
39.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kast met of zonder deur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met deur, maar ik kan hem open laten als ik hem gebruik.

Het beste antwoord

Veiligheidsmarge's gaan uit van best extreme situaties.
Iemand hier die een magnetron (geen combi) gebruikt om een kalkoen in 1,5 uur te bereiden?

Bij standaard magnetron gebruik kan je hem rustig in een kastje zetten met de deur dicht en 1 cm ruimte rondom.
(dus opwarmen of wat melk/water koken)

Heb probleem hierbij is, dat als je iets fout doet het ook echt fout kan gaan, bijvoorbeeld 1 uur ipv 1 minuut instellen en dat vergeten omdat er iemand belt..
En dan nog vraag ik me af of het dan fout gaat want dit soort apparaten zijn beveiligd en slaan uit als ze te warm worden.

De minimale ruimte volgens de fabrikant staat in je gebruiksaanwijzing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor alleen magnetron (dus geen ovenstand) is rondom 10cm. al voldoende.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar baseer je dat op? Op een inbouw magnetron zou het kunnen kloppen, echter op een losse magnetron heb je veel
Meer nodig, het is niet voor niks een ' externe ' magnetron..
jc54
12 jaar geleden
@Polo88; Aan jouw reactie te zien, denk jij er meer van te weten. Waarom geef je dan geen antwoord?????
Zorg bij het plaatsen van de magnetron dat er rondom voldoende ruimte is voor ventilatie. Denk hierbij aan 20 tot 30 cm ruimte voor combimagnetrons en bij solomagnetrons 8 tot 20 cm.

En dit vond ik ook wel een handige tip:

Plaats de magnetron liever niet in de buurt van koel- en vriesapparatuur. De warmte die van de magnetron afkomt, beinvloedt de werking en het energieverbruik van de andere apparaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een inbouwmagnetron komt nogal wat kijken zoals een metalen verhoging en op de magnetron een soort afvoer naar boven naar de opening van de inbouwkast en frontaal een mooi metalen rooster.
In jouw situatie zou ik idd zorgen voor een verhoging zodat er 2 cm ruimte ontstaat aan de onderzijde, bij die van mij zitten de pootjes van de magnetron in een metalen buis die op de plank van de kast gemonteerd is .
Ook in de kast waar hij ingaat aan de achterzijde waar de meeste warmte vrijkomt 2 tot 5 cm als het kan vrijhouden.
Als jouw magnetronkast tussen twee andere kasten komt te staan is de zijdelingse ruimte niet van zo'n belang. Let wel op het scharnieren van het deurtje dat daar wel ruimte voor is om de draai te maken