Hoe kan het dat mijn David Austin rozen dit jaar zo laag blijven?

Ik heb deze vorig jaar aangeschaft, en toen werden ze ca. 1 meter hoog. Nu zijn er 5 hooguit 30 cm hoog geworden, en slechts een die ca. 70 hoog is terwijl ik ze allemaal op dezelfde manier en net als andere jaren gesnoeid heb.

Het enige wat anders is dat is dat ik ze dit jaar preventief heb behandeld met Pireco capsules tegen bladziekten, en dat ik voor het eerst de knoppen heb gespoten tegen luis. Tevens hebben ze na het snoeien nog een paar nachten flinke vorst te verduren gehad. Vandaar dat ik dus nu ook niet weet waar het aan kan liggen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Door het bijzonder weer dit voorjaar is er een enorme groei in de natuur.
Dus zouden de rozen hoger moeten zijn dan vorig jaar.
Mogelijke oorzaak is aaltjes ziekte in de grond.
Dit komt vooral voor op gronden waar al rozen hebben gestaan.
Te zure grond (PH ) dus geen of te weinig kalk toegevoegd.
Te arme grond, rozen vragen erg veel voeding.

Zie je luizen in je rozen, dan is dat een teken dat er ergens iets niet goed is.
Even flink afspuiten met kraanwater ( paar keer herhalen) daarna vloeibare mest geven of een bladbemester en het probleem is weg.
Het is zinloos met gif te werken als andere omstandigheden de oorzaak zijn.
Bij luizen altijd mesten niet spuiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Denkelijk staan ze op te arme grond.
Haal in het tuin centrum rozen mest,dat moet het probleem oplossen.
burgos