Kan je als hoofdhuurder een onderhuurder (op legale wijze)verwijderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

Wat is onderhuur en welke rechten heb ik als onderhuurder?
Onderhuur betekent dat u woonruimte huurt van een andere huurder. Er zijn dan 2 huurovereenkomsten: 1 tussen de onderhuurder en de huurder en 1 tussen de huurder en de verhuurder.
Onderhuur en huurbescherming

Als onderhuurder heeft u huurbescherming. Dit geldt ook als uw verhuurder (dus niet de hoofdverhuurder) vertrekt en zijn of haar medehuurder (bijvoorbeeld de ex-echtgenoot) de huurovereenkomst voortzet. De medehuurder wordt dan uw nieuwe verhuurder en de onderhuur loopt gewoon door.

Huurt u een zelfstandige woning en heeft u daar uw hoofdverblijf, dan heeft u huurbescherming ten opzichte van de hoofdverhuurder als de huurovereenkomst van degene van wie u onderhuurt eindigt. De hoofdverhuurder wordt dan uw verhuurder.

Als u een kamer onderhuurt van een huurder, eindigt uw huur als de huurovereenkomst van degene van wie u onderhuurt eindigt. De hoofdverhuurder wordt dan niet uw verhuurder en u moet de kamer ontruimen.

Toestemming voor onderhuur

In het huurcontract kan vastgelegd zijn dat onderhuur toegestaan is na uitdrukkelijke toestemming van de verhuurder. Zolang deze toestemming niet is gegeven mag u niet onderverhuren. Als in het huurcontract een verbod op onderhuur staat, is onderverhuur helemaal niet toegestaan. Een uitzondering hierop is het verhuren van een gedeelte van een zelfstandige woning, bijvoorbeeld een kamer. Dit mag alleen als de huurder zelf in de woning woont. Ook hierbij geldt dat het absoluut niet is toegestaan als het huurcontract dit niet toelaat.
Voortgezette huurovereenkomst na onderhuur

Wanneer de huurovereenkomst van een zelfstandige woning tussen de (hoofd)verhuurder en huurder eindigt, wordt de overeenkomst automatisch voortgezet tussen de onderhuurder en de verhuurder. Dit heet een voortgezette huurovereenkomst. Wel kan de verhuurder binnen 6 maanden bij de rechter vragen de huurovereenkomst te beëindigen.

Voor onzelfstandige woningen (kamers) geldt dit niet. Bij beëindiging van de huurovereenkomst eindigt ook de onderhuurovereenkomst.

Beëindiging voortgezette huurovereenkomst

Een voortgezette huurovereenkomst kan beëindigd worden om de volgende redenen:

U kunt de huur niet betalen vanwege uw financiële situatie.
De onderverhuurovereenkomst was aangegaan om u de positie van huurder te geven.
Het is in uw situatie niet redelijk dat de verhuurder de onderhuur op dezelfde manier voortzet.
U kunt geen huisvestingsvergunning tonen,
Groet