Welke verzekeringen heb je precies nodig voor een huurhuis ?

en valt onder inboedelverzekering ook brandschade

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glas is meestal al via de woningbouw verzekerd tenminste bij mij wel

Het beste antwoord

Wanneer u een woning huurt in plaats van koopt dan wordt u geen eigenaar van de woning maar slechts huurder. Dit betekent dat er ook gevolgen zijn ten aanzien van de verzekeringen.

Een opstalverzekering hoeft u niet af te sluiten. Deze verplichting komt namelijk voor rekening van de eigenaar van de woning, zijnde de verhuurder.

Als huurder dient u echter wel te kijken naar een goede inboedelverzekering. Al uw spullen die in de woning aanwezig zijn kunnen hiermee worden verzekerd. Belangrijk hierbij is het om een juiste inschatting te maken van de waarde van uw inboedel. Dit voorkomt onderverzekering dan wel oververzekering. U kunt hierbij ook gebruik maken van de inboedelwaardemeter.

Verder zijn er nog enkele verzekeringen die niet direct voor de hand liggen maar waar het verstandig is even over na te denken. Allereerst kan een rechtsbijstandverzekering interessant zijn ingeval de huurovereenkomst tussen u en de verhuurder tot een juridisch conflict leidt.

Daarnaast is het mogelijk om een zogenaamde huurgarantieverzekering af te sluiten. Hiermee kunt u zich verzekeren van een bijdrage aan de huurlasten ingeval u ziek, arbeidsongeschikt of werkloos zou worden. Het is in feite het equivalent van de arbeidsongeschiktheidsverzekering en inkomensverzekering die veelal door huiseigenaren wordt genomen bij het afsluiten van een hypotheek. Of een dergelijke verzekering voor u zinvol is, is afhankelijk van uw persoonlijke situatie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een huurhuis een inboedelverzekering, dat dekt brand. Kijk of vervolgschade ook is gedekt (Tijdelijk onderkomen/opslag etc). Let op dat glas is meeverzekerd. Dat is bij ons de grootste schadepost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glas is toch geen inboedel?
Vervolgschade kan een interessante zijn, afhankelijk hoeveel vrienden je hebt.
Inboedel is twijfelachtig: voor 500 euro heb je (via rommelmarkt, tweedehandswinkel en wibra) een hele nieuwe inboedel Als je dat -mocht het je overkomen- een acceptabele oplossing vinden, kun je een boel premie in je zak houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn inboedel verbrand heb ik wel wat meer schade dan 500 euro hoor. In mijn studententijd voldeed dit nog wel. Ik zou eerder kiezen voor een inboedelverzekering dan voor een glasverzekering. Ligt een beetje aan de kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AdrieK: De vraag was welke VERZEKERINGEN. Daar hoort glas ook bij. En ik betwijfel of je voor 500 Euro je hele inboedel, garderobe etc hebt vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inboedelverzekering is niet alleen een bankje en een tafeltje. Dit is geloof ik van keuken tot kledingkast. Nou, daar ben je wel meer mee kwijt dan 500 euro. Daarbij kost een inboedel (van ons dan) geloof ik 15 euro per maand. Dit is na 10 jaar 1800 euro. Doe mij maar die verzekering ;) Glasverzekering staat los van de inboedelverzekering, maar die verzekering moet je zeker wel meerekenen !!
Daarom een + !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, onze verhuurder gaf aan dat zij de glasverzekering een paar jaar geleden voor het hele complex op zich namen. Scheelt ons weer premie. En je weet wie je moet bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij betalen de glasverzekerings premie aan de verhuurder, ik weet niet of dit het hele bedrag is, maar het scheelt ons niks haha. Wel moeten we de verhuurder bellen, scheelt wel werk.