Op de erfscheiding een aanbouw plaatsen, mag dat? En meldplicht hoe zit het daar mee?

Onze buren zijn aan het verbouwen en nu komt de muur op de erfafscheiding te staan. Ik weet niet beter dan dat de regels zijn, dat je er ......cm of meter uit moet blijven. is dit nog steeds zo? ook zijn we het niet eens over waar de erfscheiding nu precies is. Zoals het nu gaat, gaan ze bouwen in onze tuin en moeten wij een stuk van ons schuurdak verwijderen. mag dit allemaal maar zo? Ook heb ik het idee dat ze het niet gemeld hebben bij de gemeente. Ook al is dit vergunningvrij, is er dan geen meldplicht? Wat gebeurd er als ik dit meld? Ik hoop dat iemand antwoord heeft, want zoals het nu gaat, gaat het dus niet.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.6K

Het beste antwoord

Aanbouw tot 2 meter diepte en 3,5 meter hoogte is vergunningsvrij en geen meldplicht. Daar komen je buren mooi mee weg ;) maar alles mag tot de erfgrens (geen centimeter verder) en er mag niks zomaar aan jullie dak gesleuteld worden zonder jullie toestemming. Er mag nooit zomaar over de erfgrens heen gebouwt worden, want hoe logisch het ook is: het is niet hun grond. Heb je een gezamelijke wand op de erfgrens dan is het een mandelige wand, maar aangezien jullie geen toestemming hebben verleent valt het hier niet onder en ook niet onder de bijbehorende wet en regelgeving niet.

Nou wat blijft er dan over zou je denken! Een illegale wand :o stoute buren! Je kan het beste met ze overleggen en vragen of ze de wand een paar centimeter opschuiven en of meneer de architect (die deze regels wel kent) een mooie oplossing ontwerpt indien nodig. Mocht je er niet uitkomen met de buren terwijl ze bouwen bel je op naar de gemeente, vraag je naar de afdeling bouw buiteninspectie en zij geven per direkt een bouwstop. De inspecteur hoeft niet eens eerst een bezwaar schriftelijk in orde te maken voordat hij komt. Hij komt de situatie bekijken geeft het aan bij de aannemer, deze stopt de bouw per direkt en enkele dagen later ontvangt hij de officiële bouwstop papieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bij de gemeente en landelijke overheid staat eea ook op de site, (ruimtelijke ordening/ VROM) . De plek waar gebouwd mag worden hangt mede van het bestemmingsplan af. Regels voor melden of vergunning zijn landelijk.
zie ook de link hieronder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat mij zoiets bij dat als iets binnen een meter van de erfscheiding wordt gebouwd dan moet men een bouwvergunning aanvragen die dan ook nog 6 weken ter inzage moet liggen bij de gemeente. Als ik jou was zou ik even contact opnemen met de afd. Bouwzaken voor de regels en termijnen. Zeker als je overlast ervaart van de aanbouw zou ik contact opnemen met de buren voor een oplossing.