Gebruiken oplaadbare apparaten (mob/dsi etc) of oplaadbare batterijen nog stroom zodra ze klaar zijn met opladen maar in het stopcontact blijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Ja, wanneer iets aangesloten is op het stopcontact verbruikt het stroom.

Daarnaast verbruiken apparaten die aan de oplader liggen ook stroom als ze aan staan en de stroom die ze dan gebruiken wordt direct weer aangevuld vanuit de oplader. Kortom: hij blijft bezig. Laat je apparaten dus ook niet continu aan de stroom liggen. Ook worden de accu's er niet beter van als ze constant aan de stroom liggen. Dit geldt ook voor batterijen: die worden ook continu 'opgeladen' wanneer ze aan de stroom liggen, ze kunnen alleen niet meer stroom opslaan, dus de daarvoor verbruikte stroom gaat verloren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja en zelfs als je een oplader zonder apparaat in het stopcontact laat gebruikt het nog stroom. Deze moet je dus altijd eruit halen. Als je een oplader van een gsm bijvoorbeeld altijd ingestoken laat gebruikt dat per jaar rond de 8 euro aan stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje stroom blijft er nog steeds lopen nadat de accu geladen is, maar vooral bij z.g. schakelende voedingen is het aanzienlijk minder dan tijdens het opladen.
Een schakelende voeding is te herkennen aan een klein formaat en licht gewicht omdat er geen zware transformator met ijzerkern in zit maar een kleine energie-zuinige ferriet-trafo.
Het verbruik van een moderne telefoonadapter is 1 à 2 W als hij niet aan het laden is, je kunt hem dus 500 à 1000 uur aangesloten laten voordat hij 1 kWh gebruikt heeft.
In een jaar zal het dus ongeveer € 3 kosten bij een kWh prijs van € 0,25.
Ik zou er niet wakker van liggen maar als je een echte milieufreak bent dan kun je hem beter uit het stopcontact halen.