Vereist de verzekering dat je bv elke jaar de schoorsteen laat vegen?

Betreft een open haard waar we hout branden. Wordt niet heel veel gebruikt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Het beste antwoord

Ja, ben geen verzekering tegen gekomen waar het niet verplicht is. Veiligheid gaat toch voor alles lijkt me. Je wil geen koolmonoxidevergiftiging of schoorbrand veroorzaken door evt. nalatigheid.

Hieronder wat tips mbt het onderhoud en schoorsteenvegen. En vergeet niet om een nota te vragen voor je verzekering.

Pleeg onderhoud
- Zorg voor voldoende trek in de schoorsteen. Plaats eventueel een zogenaamde trekkap;
- Houd uw schoorsteen nest- en bladvrij door plaatsing van een zogenaamde kraaienkap;
- Controleer regelmatig uw schoorsteenkanaal op scheurvorming;
- Gebruik geen speciale schoorsteenveegblokken – deze branden weliswaar uw schoorsteenkanaal schoon, maar er wordt dan niet door een deskundige een controle gedaan van het kanaal (scheurvorming) en er worden geen vogelnesten verwijderd;
- Laat regelmatig uw schoorsteen vegen: bij minder dan drie keer per week stoken (sfeer- of bijverwarming): 1 maal per jaar en bij intensief gebruik: minimaal 2 maal per jaar. In een brandverzekering is een jaarlijkse veegbeurt vaak verplicht. Kijkt u in uw brandverzekering na wat hierover afgesproken is;
- Neem een bedrijf in de arm dat is aangesloten bij de algemene schoorsteenvegers patroons bond (aspb);
- Vraag altijd een nota van de schoorsteenveger (t.b.v. uw verzekeringsmaatschappij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je schoorsteenbrand hebt, en het is niet vaak genoeg geveegd (bij dagelijks gebruik is dat bijvoorbeeld 2x per jaar), dan kan de verzekering moeilijk doen.