Er zijn zoveel sleutels op de wereld, zou er een slot zijn op de wereld waar mijn huissleutel toevallig ook op past?

Omdat ze dezelfde kartelrandjes hebben?
Of misschien omdat de sleutelfabrikant na een tijd dezelfde sleutel+slot voor een tweede keer uitgeeft? (omdat ze geen nieuwe kartelrandjes meer kunnen verzinnen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.5K

Het beste antwoord

Theoretisch kan het best dat een andere sleutel/slot maker een "kopie" van de jouwe maakt.
De kans dat de eigenaar van die sleutel ooit jouw slot weet te vinden is minimaal klein....
Eén maker zorgt over het algemeen wel dat de sleutels (met uitzondering van enkele modellen) allemaal uniek zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn verschillende sloten, waarvan sommige een moedersleutel voor kunnen hebben.

Het ligt eraan waar de sloten voor gebruikt worden. Voor huisdeur-sloten zal dit wegens veiligheidsredenen niet mogelijk zijn, er hoeft maar één sleutel uit te lekken en.... juist.

Voor kluisjes (voor op school bijv). is wel een moedersleutel, stel je voor dat er iemand is die een wapen er in bewaart, of gewoon zijn sleuteltje kwijt is en de concierge lief aankijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een loper heet zo'n ding.
ligt er aan wat voor slot je hebt
als je een heel gespecialiseerd slot hebt, is dat bijna onmogelijk. maar als je een goedkoop slot hebt van 13 in een dozijn, kan het inderdaad wel zo zijn. dus... dat ligt er aan wat voor slot je hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een gewoon slot hebt met een sleutel van bv. Nemef dan staat hier een nummer op. Je hebt sleutels die niet en wel hol zijn. Deze sleutels hangen in een een doe het zekf zaak op een bord waar je jouw nummer kunt uitzoeken. Meer ingewikkelde sloten zijn de sloten waar een cilinder in zit. Deze sleutels passen alleen op het eigen slot, maar zijn in een speciaalzaal wel bij te maken. Dan heb je ook nog sloten met een stalen sleutel. Deze sleutels zijn alleen bij te maken door een gespecialiseerd iemand die handig is met sleutelvijltjes. Dus handwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van het soort slot af. Een vriend van me was net verhuist en vergiste zich 's avonds laat in de straat, stond ie ineens in een vreemde gang: de sleutel paste gewoon.