alle cv kranen beneden dicht ,mag dat ?

alle kranen beneden dicht ,en 1 verwarming op de boven ver dieping open mag dat?
de cv ketel is beneden in de woon keuken,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.5K

Het beste antwoord

Ja dit mag, máár: de thermostaat zit vaak in de woonkamer, stel je de temperatuur in op 22 graden, dan zal de cv ketel pas uitslaan wanneer er 22 graden is bereikt op de thermostaat. Zoals je zegt, beneden alles dicht en boven open in de ruimte waar je bent dan zal de cv ketel niet uitslaan omdat de temperatuur in de ruimte van de thermostaan niet veranderd en ben je dus eigenlijk véél minder energie zuinig bezig.

Het beste is om de kachel in de ruimte van je thermostaat altijd open te laten en de rest dicht, behalve in de ruimte waar je bent. Omdat de slaapkamers vaak kleiner zijn zullen deze sneller verwarmd zijn dus kan je de temperatuur bijvoorbeeld instellen op 19 graden in de woonkamer, dan zal het echt wel 21 graden worden in een kleinere ruimte.

Maar verder kan het geen kwaad, het scheelt in de stookkosten en je cv ketel is sneller op temperatuur omdat hij minder water uit de installatie te verwarmen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"kachel" moet zijn "radiatoren". Die moeten (inderdaad) altijd openstaan in de ruimte waar de thermostaat zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Omdat de slaapkamers vaak kleiner zijn zullen deze sneller verwarmd zijn dus kan je de temperatuur bijvoorbeeld instellen op 19 graden in de woonkamer, dan zal het echt wel 21 graden worden in een kleinere ruimte." Ik ben bepaald geen verwarmingsdeskundige, maar is dat nou wel zo? Kleinere vertrekken zijn toch niet sneller warm omdat ze klein zijn? De grootte van de radiator, (of het aantal radiatoren) is volgens mij meestal afgestemd op de grootte van de kamer. Dat is tenminste bij mij zo. En daarom zal de opwarming van je woonkamer gemiddeld net zo lang duren als je slaapkamer of werkkamer. Naar mij bescheiden mening zal het precies andersom zijn. Thermostaat in de woonkamer op 21, zal in de slaapkamer 19 graden opleveren, omdat bij het ontwerp ook rekening is gehouden dat we het in de woonkamer soms wel 21 graden willen hebben, maar dat die temperatuur in de slaapkamer helemaal niet nodig is.

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, daar krijg je geen boete voor :).
En nee, het kan verder ook geen kwaad. Doe ik 'all the time', alleen die radiator aanzetten waar ik warmte wil hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de ruimte waar de thermostaat zit (meestal woonkamer) moeten de radiatoren altijd geheel openstaan.
Het enige waar je voor het behoud van je pomp op moet letten is dat er altijd IETS open moet staan.

als je per ongeluk alles dichtdraait en de temperatuur zakt zal de thermostaat de pomp van de ketel starten. Als het water dan niet weg kan gaat de pomp stuk.

Het is om problemen voor te zijn handig EEN radiator gewoon altijd open te laten. En let op, dat mag er GEEN met een thermosstaatkraan zijn want dan kan die kraan alsnog de plaat dicht doen.

Wij hebben het anders om. CV op zolder en op 1ste etage standaard 1 plaat open
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dit is precies waar het om gaat.
Neen dit mag niet.

De CV pomp zal bij sluiten van zoveel radiatoren stukgaan.

De pomp werkt optimaal als de radiatoren in het woonverblijf (meestal 3) geheel geopend zijn, de andere moeten een doorstroming hebben.

Sluit men de radiatoren krijgt de pomp een te grote weerstand en zal deze zeer snel kapot gaan.

Lees hiervoor de instructies van je CV-ketel goed door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe ik ook wel eens, maar ik heb een draadloze thermostaat aangeschaft, 125 euro bij een installatiebedrijf, dan slaat de ketel gewoon af in de ruimte waar je zit is het de temperatuur wat je wilt.
anders blijft de ketel maar doorgaan omdat hij hangt in de ruimte waar het niet warm word.