hoe hoog waren deuren in de 17e eeuw?

Ik denk dat mensen in de 17e eeuw kleiner waren dan nu. Maar in oude huizen zie je vaak deuren van 190cm tot 201cm hoog. Hoe hoog waren ze oorspronkelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

In die tijd waren er nog geen algemeen geldende normen voor bouwwerken, het bouwbesluit bestaat pas sinds 1992!
Bouwwerken werden in die tijd naar eigen inzicht gebouwd, sommige rijke mensen bouwden huizen met onpraktisch hoge en brede deuren om indruk te maken op anderen.
Vaak hadden de ontvangstruimten op de begane grond een heel hoog plafond en werden deuren en ramen in verhouding met de ruimte ook grotere afmetingen.
De armere bevolking daarentegen bouwde kleiner uit praktische overweging en omdat de gemiddelde mens toen kleiner dan nu was komen lagere deuren dan tegenwoordig gebruikelijk is voor.
Een vaste maat is niet te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

maat 85,5 bij 184
http://www.oudedeur.nl/a-17844986/-oude-paneeldeuren-antieke-binnendeuren/nr-20-deur-met-zes-vlakken-uit-17e-eeuw

Toegevoegd na 43 seconden:
Dit is èèn deur en ik zeg dus niet dat àlle deuren deze maat hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De deuren in de plaggenhutten waren klein, je moest bukken. Dit om zoveel mogelijk warmte binnen te houden.

Bij de huizen van meer gegoede burgers waren de deuren hoog op de verdieping waar "de heer des huizes" binnenging.
De deur daarentegen bij het bedienend personeel, die toegang gaf tot de keuken en werkvertrekken, was weer van kleinere afmeting.

Deuren in kastelen waren groots. Die werden wijdopen gemaakt als de edelen uitreden. Voor het voetvolk was er een kleine onderdeur in gemaakt.

Ik denk dus dat de maat van de deuren niet zozeer met de lengte van mensen te maken had, als wel met de rijkdom en status van de bewoner.
Ivana