Hoe kan het dat bij mij thuis de lampen steeds heel snel kapot gaan?

Afgelopen week is een aantal lampen 5 stuks kapot gegaan. Niet allemaal tegelijk, maar bijna elke dag wel eentje.
Dit gebeurt eigenlijk al vanaf dat we hier zijn komen wonen (nieuwbouw).
Steeds springen er in korte tijd meerdere lampen. LED, Halogeen, spaarlamp en gloeilamp.... maakt niet uit. Ze gaan stuk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat je last hebt van piekspanningen. Het kan verstandig zijn om eens een elektricien te vragen om dat te meten.

OF je koopt al je lampen bij goedkope winkels - waar zeker nog wel eens flinke partijen van beduidend mindere kwaliteit worden verkocht (kost niks, maar dan heb je ook niks) - OF er is iets niet helemaal in orde met de stroomvoorziening in je huis. Eerlijk gezegd heb ik niet de expertise om daar iets over te kunnen zeggen. Er is nog een dingetje waar ik nooit het fijne over heb uitgevonden maar dat er wellicht ook mee te maken kan hebben : als ik Crocs draag (en dat doe ik graag) wordt ik op bepaald vloeren op een of andere manier statisch geladen. Ik merk dat doordat ik dan stroomschokjes krijg als ik metaal aanraak (auto, boodschappenkar etc). Ook is het me in die toestand al twee keer gebeurd dat er iets kapot ging ls ik (vermoedelijk ??) statisch geladen was : een keer een lamp (met schakelaartje, niet met grote lichtknop) en een keer een stijltang van mijn dochter. Wellicht zou er ook iets dergelijks aan de hand kunnen zijn. En dan hoeft het niet eens per se aan Crocs te liggen zoals bij mij, maar ook sommige soorten (synthetische) vloerbedekking of sokken kunnen je ' opladen' , waardoor de spanning weg moet. Verder vraag ik me af of er ook iets met vocht aan de hand zou kunnen zijn - want met vochtig weer zoals de afgelopen dagen willen inderdaad nog wel eens lampen springen (spontaan), maar ook mijn draadloze deurbel (die nog niet is gemonteerd maar op de koelkast staat) is op de vreemdste momenten van de dag aan het ' belletje lellen' . De eerstgenoemde verklaring echter - goedkope lampen - lijkt me vooralsnog de meest voor de hand liggende. Een samenspel van factoren zo natuurlijk ook nog kunnen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100