Centrale verwarming sociale huurwoning verplicht?

Wij wonen in een sociale huurwoning zonder centrale verwarming. Nou hebben wij gehoord dat de woningcorporatie verplicht gaat worden om in elke woning c.v. aan te leggen. Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heelrg bedankt voor jullie reacties!

Antwoorden (3)

Dat zou kunnen, dat in jouw gemeente (of uiteindelijk in heel Nederland) een verplichting komt om bestaande woningen te voorzien van CV. Op Internet is daar echter (voralsnog) weinig tot niets te vinden.

Echter, het kan ook een misverstand zijn. Het is al heel lang verplicht dat huurwoningen voorzien moeten zijn van verwarming, echter, nergens staat (nog) dat dat CENTRALE verwarmingen moeten zijn. Veel woningen hebben bijvoorbeeld blokverwarming, of verwarming door middel van een moederhaard, of alleen maar kachels op de begane grond. Dat geldt trouwens voor koopwoningen evenzo.

Centrale verwarming is een grote investering, en nog lang niet alle huizen zijn er geschikt voor. Zo is het centraal verwarmen van een huis dat nog bij lange na niet voldoende geisoleerd is, niks meer of minder dan heel veel geld weggooien ; echt warm wordt het toch niet, of je moet de hele dat de verwarming laten loeien - en dat is niet gratis, uiteraard.

Sommige huizen zijn het ZO niet waard, dat die eerder gesloopt zullen worden dan in deze mate gemoderniseerd. Of er eventueel plannen / verplichtingen zijn om CV in precies die huis aan te leggen, is dus van hier uit niet te bepalen. Als het om een woning van voor pakweg 1920 gaat, acht ik de kans zelfs niet al te groot.

In de praktijk betekent trouwens een dergelijke renovatie vaak ook wel een huurverhoging. Om nog maar niet te spreken van de vermeerdere stookkosten als het eenmaal zo ver is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Het antwoord op je vraag is simpel. Bij het aanleggen van centrale verwarming is sprake van geriefsverbetering waar een verhoging tegenover staat. (Gemiddeld wordt de huur dan met ca. 40 euro per maand verhoogd).
Voor een geriefsverbetering is toestemming van de individuele huurders nodig.

Meestal wordt via enquêtes eerst gekeken of er in het complex voldoende belangstelling bestaat om geriefsverbeteringen uit te voeren. Als op basis van die enquête blijkt dat er voldoende belangstelling is, zal de verhuurder een verbeteringsplan gaan maken en dat aan de huurders voorleggen. Elke bewoner moet toestemming geven om de werkzaamheden in zijn/haar huurwoning uit te voeren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Corporaties willen natuurlijk graag dat je eraan deelneemt, maar kunnen dat niet verplichten. (Zie afbeelding afkomstig uit de website genoemd bij de bron).

Toegevoegd na 12 minuten:
In de tweede bron staat het nog explicieter vermeld.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hai! Dank je wel voor je antwoord! Wij zijn de enige in det pand die zelf een gaskachel hebben moeten aanschaffen. De rest heeft cv! Ik ga er eens achteraan!
Pieter2011
12 jaar geleden
Oh, jullie zijn dus de enige bewoners zonder cv... Waarschijnlijk hebben de vorige huurders geweigerd om een cv-installatie te laten plaatsen. Misschien vonden ze het te duur, of waren ze toch al van plan om te gaan verhuizen. Wel vreemd dat de corporatie geen cv heeft aangelegd voordat jullie erin kwamen, want dat doen ze meestal wel. Dan kunnen ze meteen een huurverhoging doorvoeren. Verplichten om cv te nemen kunnen ze jullie in elk geval niet.
Dit gerucht is niet waar. Er is wel een ander gerucht geweest, namelijk het verbod op open verbrandingstoestellen zoals geisers en gaskachels in woningen.
Open verbrandingstoestellen worden nog in 1 op de 7 Nederlandse woningen gebruikt. Het risico van koolmonoxide vorming is bij deze toestellen groter dan bij gesloten toestellen. Er is daarom een wetsvoorstel geweest om open verbrandingstoestellen te verbieden.
Als dat wetsvoorstel het gehaald had dan had dat in de betekend dat ook alle corporaties en verhuurders verplicht zouden worden om deze toestellen te vervangen. Dat zou in de praktijk veelal betekend hebben dat ze over hadden moeten gaan op een C.V. of boiler in hun woningen.
Maar dit wetsvoorstel heeft het niet gehaald, Europese regelgeving maakte deze wet onmogelijk.
Het kan zijn dat in de toekomst de Europese regelgeving strenger word en de wet alsnog aangenomen wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord! Ik had inderdaad begrepen dat dat verbod op geisers e.d. Er in 2013 zou komen! De rest van ons gebouw heeft wel cv en wij zijn de enige die een gaskachel hebben moeten aanschaffen en we hebben een geiser. Ga er maar eens bij onze wbv achteraan!