Klopt het dat de brandweer een gebouw in brand niet blust wanneer er zonnepanelen op het dak staan? Dit omdat het dak onder stroom blijft staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.1K

Het beste antwoord

In augustus 2010 jl. verscheen een item op het NOS Journaal waarin werd gemeld dat zonnepanelen gevaarlijk zouden zijn bij het blussen van brand. Er zou kortsluiting kunnen ontstaan, wat uiteraard risico's oplevert voor brandweerlieden. Het bericht zou afkomstig zijn van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra (NIFV).
Volgens het nieuwsbericht adviseert het NIFV om "bij brand de kabels van de panelen door te knippen met geïsoleerd gereedschap" zodat de brand veilig kan worden geblust.

De ondernemingsorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel Uneto-VNI ontkent dat brandweerlieden enig gevaar lopen. Voordat bij brand elektrocutie optreedt door een zonnepaneel, zou er eerst aan enkele voorwaarden voldaan moeten worden, die in de praktijk nooit tegelijkertijd zouden voorkomen. Zo zou een brandweerman geen schoenen en handschoenen moeten dragen en zowel de positief als de negatief geladen elektriciteitsdraden tegelijkertijd moeten aanraken.

De NIFV heeft de oorspronkelijke waarschuwing inmiddels flink afgezwakt: het gevaar zou meevallen. Wel werkt het instituut, samen met de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR), aan een dossier Zonnepanelen dat in de loop van dit jaar verschijnt.

Als er brand uitbreekt in een woning met zonnepanelen, zal de brandweer dus gewoon zijn werk doen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Dat advies is ook niet bedoeld voor de bewoners van een brandend huis, maar voor de brandweer! Maar, nogmaals, het NIFV heeft het advies alweer ingetrokken en komt in de loop van 2011 met een nieuw rapport, waarin ook adviezen voor (het trainen van) brandweerlieden zullen staan.

Andere antwoorden (2)

Even een kleine aanvulling op het prima antwoord hierboven.

Als water niet kan, kan men nog met schuim blussen.
Dat kan wel op electra
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonnepanelen op zich geven doorgaans een lage spanning met een hoge stroom af, iedere losse cel levert slechts 0.45-0.55 VDC
Panelen staan meestal in een serie parallelcombinatie waarbij men dikwijls beneden de 48 Volt blijft.
Een speciale omvormer zet de lage gelijkspanning met hoge stroomsterkte om in 230 VAC 50Hz die aan het net teruggeleverd wordt.

Dus pas wanneer de spanning van de zonnepanelen hoog is (door serieschakeling) en de stroom daardoor lager, zou er van gevaar sprake kunnen zijn.

Er is helaas geen standaardprotocol bij mijn weten HOE de panelen geschakeld worden , dat is afhankelijk van het aantal panelen en de door de installateur gebruikte technische koppeling van het geheel.

De meeste panelen leveren een "zwevende spanning, door het NIET aarden van een der polen , ontstaat pas gevaar als je met beide polen in contact komt.

Daarbij speelt ook een rol dat bij dezelfde spanning, gelijkstroom minder dodelijk is dan 50-60 Hz wisselspanning wat te maken heeft met gelijkspanning minder snel het hartritme verstoort en de capaciteit
van de mens bij wisselspanning een probleem vormt welke bij gelijkspanning geen rol speelt.

Dat het blussen met schuim op elektrische installaties ongevaarlijk is zou ik NIET durven stellen, elke geleider
die NIET geaard is voor het een mens treft kan levensgevaarlijk zijn.

Om die reden zouden spuitmonden van brandslangen die men beet houdt HEEL goed geaard moeten zijn , zodat en stroomkring die de straal met een electrisch net kan vormen ontstaat tussen aarde en de stroombron en niet via de mensenhand.

Binnen het kader van de 2500 tekens is het antwoord niet voldoende toe te lichten.

Zelf heb ik ervaring met zeer hoge spanningen en -stromen en toch gedraagt elektriciteit zich nog wel eens onvoorspelbaar.

Men zou zonnepanelen ed. gemakkelijk kunnen voorzien vanthermische zekeringen (zoals die ook in koffiezetapparaten zitten) die boven 80 graden de verbinding verbreekt, zodat het zonnepanelen systeem intrinsiek veiliger wordt.

Een eenluidender aanpak van de opbouw van installaties zou een goede zaak zijn, in een ongelukkige situatie zou een zonnepaneel van slechts 10-20 Watt via een omvormer een dodelijke stroom kunnen geven.

Veel kleine systemen zijn zelfbouw en het is maar de vraag hoe (on)veilig dat systeem is.
In principe is ieder systeem met zonnepanelen en/of accu gekoppeld aan een (auto)omvormer van enige tientallen euro's in staat een letale schok te geven.