Wat hoort er allemaal bij de overname van een huis als het verkocht wordt?

Ons huis wordt binnenkort verkocht en we hebben van de makelaar een formulier gekregen waarop we moeten aangeven wat bij het huis hoort, wat we meenemen, of wat ter overname is. Ik zit vooral een beetje met dingen als zonwering, gordijnen en gordijnrails/roedes etc. Kortom, dingen die je in je nieuwe huis toch ook weer moet kopen.

In een huurhuis doe je dat vaak ter overname maar hoe zit dat met een koopwoning?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
29.3K

Antwoorden (9)

Ik zou zeggen als je het niet nodig hebt in je nieuwe huis laat je het hangen. Het staat een beetje gek (vind ik) om daar dan nog een bedrag voor te vragen. Je laat de koop anders afhangen of iemand nog € 500,= wil betalen voor de overige zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is ooit bij een brandschade verteld door mijn tussenpersoon dat alles wat spijkervast zit bij de opstal hoort...

Dus alles wat aan de muur gemonteerd is hoort bij het huis. Maar dan word hiermee wel de keuken, CV-ketel etc. genoemd. De rest wat je omschrijft zou je inderdaad kunnen laten hangen/staan. Zeer zeker als het op maat is gemaakt zoals bijv. lamellen dan word het veelal lastig in een nieuwe woning...

Ik heb het alleen zalf mee gemaakt bij het eerste huis dat ik kocht. Dat de oude eigenaar nog geld wou hebben voor een bepaald iets. Mijn toenmalige makelaar heeft daar bijna de koop op af laten ketsen. Dus als je al ergens geld voor wilt hebben ter overname doe dit dan vooraf regelen en niet pas bij de notaris ter discussie brengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een opstalverzekering hoort inderdaad alles wat 'aard- en nagelvast' zit bij het huis. De rest is inboedel. Vroeger was dit ook zo bij een huis. Nu is dit soepeler geregeld. De verkoper bepaalt zelf wat hij met zijn huis wil meeverkopen. Dit wordt wel allemaal vastgelegd in het koopcontract.
Een koophuis lever je in principe ´kaal´ op, net als een huurhuis, maar niet zo ´streng´. Dingen die je meeverkoopt met het huis, zoals gordijnen, houten vloeren, verwarmingspanelen etc., bespreek je al vóór de overdracht met de koper. Sommige dingen hebben nog waarde en hebben invloed op de uiteindelijke prijs.

Als je niks hebt afgesproken, mag je er vanuit gaan dat zij er van uitgaan dat je alles wat los zit meeneemt. Het is echter wel gebruikelijk dat je zaken als de keuken, badkamer en cv/ketel laat zitten. (Behalve in Duitsland ; daar valt de keuken onder de roerende goederen en koop je een huis in de regel zonder).

Maar de nieuwe bewoners zullen er geen enkel probleem mee hebben als je nog een beetje fatsoenlijke op maat gemaakte raambekleding en dergelijke laat zitten. Een tegelvloer die ze niet willen hebben hadden ze voor de koop aan moeten kaarten ; die hoef je dus niet zondermeer uit te breken.

Loop gewoon het lijstje door, vink aan wat je wilt laten hangen en wat meegaat, en mocht de koper daar andere ideeën over hebben, dan hoor je dat vanzelf. In de praktijk zul je er met de koper ook nog over kunnen onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik mijn huis kocht was een van de dingen ter overname: een vaatwasser, en een wasdroger.
De prijs was dusdanig over de top dat ik het niet gedaan heb waarop ze deze items meegenomen hebben en op marktplaats hebben gezet.
Daarentegen waren er legplanken aan een muur geplaatst en een vijverpomp in de vijver waarvan ik had verwacht dat ze zouden blijven omdat ze niet op die lijsten stonden. Die waren mooi weg.
Volgens mij bepaal jij als verkoper wat op die lijst moet en wat er niet opstaat neem je mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je het een beetje groot moet zien. Laat alles wat je niet direct nodig hebt in je nieuwe huis. Verhuizen is ook het achterlaten van een vorig leven. Bovendien zijn gebruijte spullen los nauwelijks iets waard. Bovendien moet je alles wat in het huis is gemonteerd met schrioeven en spijkers laten staan. Ook de keuken etc.
Denk eens aan het voorbeeld: wasmachine EUR 1000, gaat 5 jaar mee, is 4 jaar oud: theoretische waarde 1/5 x 1000 = 200. Verhuiskosten 40, moeite 60 dus je houdt nauwelijks wat over. Wij zijn kort geleden verhuisd en hebben alles laten staan. Voordeel was, dat we nu het nieuwste van het nieuwste hebben. Over een jaar of 8 is het weer tijd om te verhuizen :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk werkt dat in principe net zo als bij een huurhuis. Je mag het huis 'kaal' verkopen, maar hebt nu ook de mogelijkheid om dingen die echt bij het huis horen (en dit soms een meerwaarde geven), in de verkoop mee te nemen. Je kunt dan in het koopcontract deze 'extra's' vast laten leggen. Dit gaat meestal om dingen die min of meer aan het huis vast zitten. Denk hierbij aan een houten vloer, laminaat, zonwering, gordijnrails e.d. Deze zijn precies op maat voor het huis. Dit heeft iets praktisch om deze mee te verkopen. Losse inrichtingselementen zoals gordijnen kun je beter niet mee verkopen. Deze zijn smaakgebonden en als mensen ze niet mooi vinden, willen ze hier ook niets extra voor betalen. Deze kun je ter overname aanbieden.
Ook op maat gemaakte planken in de schuur of de trapkast kun je besluiten te laten zitten. Ook kasten en kastenwanden kun je in de verkoop meenemen.

In deze dingen is de keuze aan jou. Je maakt de afweging of je het in je volgende woning kunt of wilt gebruiken en of het ook daadwerkelijk iets aan het huis toevoegt om het te laten zitten. Als het heel erg smaakgebonden is, kan het eventuele kopers ook afschrikken. Men wil niet betalen voor wat men toch weggooit. Deze smaakgebonden dingen kun je beter niet in het koopcontract laten vastleggen, maar eventueel ter overname aanbieden en anders op een andere manier verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben recent ons huis verkocht en daarbij overlegd over bepaalde zaken, voordat de definitieve koop werd gesloten zoals de kachels, het vijverinterieur, de airco enz.
Ik zou op de lijst aankruisen wat je echt graag mee wilt nemen, andere eventuele waardevolle dingen kun je ter overname aanbieden. Maar wij hebben alle op maat gemaakte planken en kasten op zolder, en in de kelder allemaal inclusief de koop gedaan, zonder daarvoor extra te vragen. Ook de op maat gemaakte luxaflex hebben we gewoon laten hangen. Daar zouden we toch niets mee kunnen doen in ons nieuwe huis.
Wat is de zin ervan dat eruit te halen, het hoort bij het huis.
Ik vond het wel leuk dat de volgende bewoners daar weer plezier van hadden.
Veel succes met de verkoop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk inderdaad wat je zelf wilt meenemen, daarbij kun je een aantal zaken aangeven die je "ter overname" erbij aanbied. Deze worden dan niet meegenomen in de overdrachtsbelasting, wat voor de koper weer 6% scheelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat bepaal je zelf als je een huis verkoopt, en de koper kan in het koopcontract zelf lezen wat er overgenomen kan worden. een deurbel en brievenbus is heel logisch maar zonwering aan de binnenzijde, luifel, evt meubels, dat bepaal je gewoon zelf bij de verkoop.