Hoe komt het dat mijn koelkast gelijk vacuum trekt als hij open is geweest?

Als ik mijn koelkast open doe, melk eruit haal en de deur valt eerder dicht dan dat ik de melk weer terug kan zetten, moet ik 15 seconden wachten voordat ik de deur weer wel open kan krijgen. Irritant is dat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
13.8K

Het beste antwoord

Er komt warme lucht in de koelkast terwijl er koude lucht uitstroomt als je de deur opent.
Als je de deur weer sluit zal de warme lucht in de koelkast afkoelen en dus minder volume in willen nemen.
De inhoud van de koelkast is echter een vast gegeven dus de luchtdruk in de koelkast zal afnemen.
De luchtdruk buiten is dan hoger dan de luchtdruk in de kast, zodat het luchtdrukverschil de deur dichtgedrukt houdt.
Door weinig luchtlekkage langs de rubber deurprofielen zal de lucht in de koelkast langzaam weer aangevuld worden totdat de druk binnen en buiten weer gelijk is, je kan de deur dan weer openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha ha. Ik moest dit wel twee keer lezen, voor het helemaal tot me doordrong. Bedankt voor je reactie.

Andere antwoorden (1)

Omdat de warme lucht die er inkomt door het opendoen kouder wordt waardoor het minder ruimte inneemt en er dus een soort vacuüm ontstaat.