Kan ik nu al binnenshuis goed basilicum kweken?

Handig zo'n tuin expert bij GV:)

Gaat het lukken om (nu al) binnenhuis basilicum te kweken? Overdag wordt het zo'n 15-16 graden in huis, 's avonds zo'n 20 en er is niet zo gek veel licht in huis. Zijn deze omstandigheden goed genoeg om een goede plant basilicum te kweken in de vensterbank?

En is het wijsheid om nu al bijvoorbeeld cherrytomaatjes te kweken, welke later in potten buiten worden overgepot? Of is even wachten beter?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
2K

Het beste antwoord

Op alle pakjes zaad staat tegenwoordig de beste zaaitijd vermeld, Wat er echter niet opstaat hoe makkelijk ofwel hoe moeilijk dat is ! Basilicum is een erg moeilijke !!!!Zeker bij weinig licht binnen . Binnen gezaaide planten kunnen vanaf half mei naar buiten . Planten die nu binnen opkomen moeten nu noch minstens 10 weken binnen staan . Deze gaan naar het licht groeien en rekken hiedoor enorm uit .Ze worden slap en vallen om . Tegen de tijd dat het half mei is ,is er niets meer van over, zitten vaak vol luizen en zijn buiten niet levensvatbaar meer . Koop liever na half mei basilicumplantjes op een tuincentrum . En ook dan is het nog een moeilijke plant want hij heeft veel warmte nodig .Tomaten zelf kweken is een stuk gemakkelijker ik zou noch even wachten anders gaan deze ook te veel rekken door te weinig licht .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Basilicum groeit het beste op een warme en zonnige plaats, beschut tegen wind, vorst en snikhete middagzon. De grond het liefst goed gedraineerd en vochtig.
De bloemen kunnen afgeknipt worden omdat deze in ons land nooit rijp worden en zaad produceren. Het afknippen van de bloemen heeft als voordeel, dat de plant zijn bossige vorm blijft houden en meer blaadjes krijgt om te oogsten.
Basilicum is het beste te vermeerderen door het zaad dun uit te zaaien in een verwarmde ruimte.
Als vorstgevaar is geweken kan de plant in potten of op de plaats zelf buiten gezet worden.
Vermijd dat de zaailingen te veel water krijgen, want dan kunnen ze verrotten.
Uitdunnen tot 20 cm afstand, vermijd verplanten. Geef de plant altijd 's middags water, niet 's avonds. De bladeren bij heet weer besproeien. Basilicum groeit uitstekend binnenshuis in potten.