Is de woningbouw verplicht om muizen in mijn gehuurde huis te bestrijden ?

ik woon hier sinds een half jaar. Toen waren er al muizen in het huis ! Sindsdien ben ik aan het klagen bij de woningbouw. Nu weet ik de oorzaak van de muizen. Die komen via de tuin van de onder buurman naar boven. De tuin is erg vies. Er ligt allemaal eten te rotten.En het gras en onkruid staat zeker 3 meter hoog ! Ik gooi gif & heb muizenvallen. Maar de vallen gaan ze niet in . En het gif eten ze netjes op maar er gebeurt niets. Het lijkt wel alsof er meer komen omdat ze hier toch wel 'eten' (gif ) Krijgen. Is de woningbouw mij verplicht om hier iets aan te doen ? Ik betaal toch elke maand netjes mijn huur. En mijn huur is supperschoon en meer dan Gif is hier niet te vinden wat eetbaar is .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.3K

Antwoorden (2)

De woningbouw kan er primair weinig aan doen, maar het was wel netjes geweest van de woningbouw als ze de gemeente even ik kennis hadden gesteld.

En daar ligt de oplossing, bel de gemeente en vertel dat de onderbuurman vuil in zijn achtertuin heeft waar muizen op af komen. Heeft te maken met de volksgezondheid dus de gemeente zal een kijkje moeten nemen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Ik zou dit advies ook gegeven hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies. Muizen zijn sowieso iets voor de gemeente, maar ik denk dat je ook de woningbouwvereniging schriftelijk op de hoogte moet houden van de overlast die een andere huurder veroorzaakt. Wellicht in tweevoud, een naar de gemeente en de ander naar de woningbouwvereniging.
De woningbouw kan er zeker wel wat aan doen en het is ook hun verantwoordelijkheid.

http://www.huurders.info/?id=1399
zegt er niks over maar:
http://www.woonbond.nl/nieuws/2403
en
huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/36576-niet-tevreden-over-je-huurwoning-wat-kun-je-doen.html
zijn duidelijk.

Omdat er blijkbaar nog weinig gebeurt is, zou ik voornamelijk schriftelijk of via email gaan communiceren.
Waarschijnlijk kom je ook in aanmerking voor een tijdelijke huurverlaging, zolang er geen verbetering is. Dat ligt ook aan hoe erg de overlast is: Af toe een muis of liggen ze al bij je in bed?

Toegevoegd na 5 minuten:
nu met (hopelijk) klikbare link in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopelijk dat het goed komt, maar met zo'n onderbuurman blijft het lastig.
Persoonlijk vind ik dat je gecompenseerd zou moeten worden met een lagere huur.
Je bent nu ook kosten aan het maken, ik zou de bonnetjes bewaren en als er zichtbare schade is daar foto's van maken. In die eerste link staan genoeg dingen die minder erg zijn dan muizen en de woningbouw weet vast dat een rechter er ook zo over zou denken.