Hoe kan er door kortsluiting brand ontstaan?

Als er kortsluiting is dan gaat de zekering er toch uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
19.3K

Het beste antwoord

Als een kortsluiting de ene pool tegen de andere pool legt zonder weerstand daartussen zal de zekering gelijk eruit gaan.

Echter de meeste kortsluitingen zijn kortsluitingen met redelijk wat weerstand tussen de polen, omdat er slechts beperkt kortsluiting is door een scheurtje en de isolatie.
Totdat de zekeringswaarde (bijvoorbeeld 16 Ampère) bereikt is zal er dus een stroom gaan lopen. Doordat dit dan vaak door een klein pplekje, scheurtje of i.d. loopt, gaat dat ook gepaard met veel warmte ontwikkeling. Hierdoor neemt de werstand weer af waardoor er meer stroom gaat lopen. Etc. net zolang tot de zekering doorbrandt, er is dan echter al wel brand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ben niet echt een kundige..maar door kortsluiting kunnen vonken onstaan die iets in vlam kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een apparaat aanluit en je hebt bij het weghalen van de isolatie teveel van het koper weggesneden, dan blijft het apparaat de volle stroom (W) trekken, die door weinig koper gaat en dan gaat de draad als straalkacheltje fungeren en krijg je brand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zekering beschermd alleen tegen overbelasting, niet tegen kortsluiting in het algemeen.
Wanneer een kortsluiting goed vonkt is dat voor je zekering niks anders dan wanneer er een apparaat aangesloten zou zijn. Zolang je niet meer stroom trekt dan de zekering toestaat is er niks aan de hand wat je beveiliging betreft.
Wanneer je de 0 en de fase tegen elkaar houd krijg je een enorme stroom en daar reageert de zekering op maar dat is maar 1 manier waarop het fout kan gaan. Beschadigde draden kunnen best voor de nodige vonken zorgen zonder dat er een te grote stroom gaat lopen.
Daarbij zijn de meeste stopcontacten in huis niet voorzien van aarding maar doorgaans alleen op de natte plekken zoals douche en keuken. Een slecht aangelegde bedrading waarbij een fase draad contact maakt met een stuk metaal (dus niet de aarde of de 0 draad) kan dan heel gemakkelijk voor brand zorgen.
Kijk maar eens in de contact doos van een hangende lamp. In verre weg de meeste huizen loopt daar geen aarde draad maar er zitten wel metalen onderdelen in. Het is ook niet praktisch om ieder stukje metaal te aarden. Daarom is het zo belangrijk dat die draden goed worden aangelegd. Kroonstenen zijn een beruchte bron van brand op die manier door de metalen schroefjes die bloot liggen en waar stroom op staat.
Dat gezegd: het hoeft bepaald niet tot brand te leiden natuurlijk. Het is altijd een samenloop van verschillende factoren. Een fase/schakeldraad die tegen een los stuk metal komt is niet anders dan dat je de draad verlengt met een ongeïsoleerd stuk draad.... zolang de stroom nergens naar toe kan gebeurt er niet veel maar bij bloot liggende geleiders waar stroom op staat (zoals draden of ander metaal in contact met stroomdraad) is de kans natuurlijk wel meteen een stuk groter.

En dan heb je natuurlijk nog de mensen met een ouderwetse stoppenkast (dus echte zekeringen en geen schakelaars) voor wie een stop te duur is en de stop vervangen door een dik stuk draad dat niet doorbrand...... (al denk ik dat wanneer een stop van 50 cent een te grote kostenpost wordt je een groter probleem hebt)

In het kort: Nee; als de bedrading goed is aangelegd krijg je geen brand door kortsluiting, daarvoor zijn er genoeg beveiligingen op het systeem. Maar je hebt altijd mensen die denken het beter te weten en hun eigen systeem toepassen. Gevaarlijk ontworpen meerwegstekkers, vocht, slecht onderhoud, kapotte stopcontacten/schakelaars en gepruts aan zekeringen veroorzaken vaak genoeg brand.