Eerste energieleverancier - hoe werkt dat?

Hallo allemaal :-)

Ik zal binnenkort vanuit het buitenland naar Nederland verhuizen. Het duurt niet meer lang en dan heb ik eindelijk mijn eigen woning.
Helaas weet ik niet hoe dat in Nederland is. Ik weet dat ik me bij een leverancier moet melden voor een vaste contract. Bij de meesten staat dat het ongeveer 2 weken duurt totdat ze de energie kunnen leveren.
Maar dat betekent dat ik desondanks elektriciteit en water heb, toch?

Geef ik hun dan de meterstand of moet dat mijn verhuurder doen?

En betaal ik dan met terugwerkende kracht de tot daartoe verbruikte energie?

Zijn er leveranciers die gas, water en elektriciteit tegelijkertijd leveren?

Ik zou me verheugen als me iemand kan helpen met mijn vragen :-) Alvast bedankt!

Groetjes
Lasco

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alvast welkom in Nederland!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel :-)

Het beste antwoord

Als het huis al verhuurd is geweest dan is er meestal al gas, licht en water van de vorige bewoner, meestal kun je die gelijk gebruiken, belangrijk is dat je gelijk alle meterstanden opschrijft als je de eerste keer er bent.
Je kan ook de verhuurder even vragen of hij de meterstanden voor je opneemt, maar controleer ze wel als je er bent, ook kun je hem dan gelijk vragen of alles al is aangesloten.
Meestal kun je je dan gelijk bij dezelfde leverancier weer aanmelden.
Hier kun je meer informatie vinden;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt! Echt lief van jou!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, daarvoor zit ik op Goeievraag ;-)
Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel.

Andere antwoorden (1)

Het mooie is dat je in Nederland niet zonder stroom kan komen te zitten tenzij de kabel naar je huis nog getrokken moet worden. Schrijf sowieso altijd de meterstanden op als je gaat verhuizen en geef ze zelf door aan je energieleverancier! Dan weet je zeker dat je niet betaalt voor de energie die je voorganger gebruikt heeft.