Waarom is er zo vaak wateroverlast in het Zuiden?

Hoe komt het dat bijvoorbeeld de laagste plek van Nederland (Tussen Nieuwerkerk a/d Ijssel en Gouda, als ik het goed heb), meestal amper tot geen wateroverlast/stormschade meldingen krijgt, terwijl het in bijvoorbeeld Brabant er gister ruim 200 tot 300 wateroverlast meldingen zijn geweest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Het heeft ook met het land te maken: soms trekken buien de grote rivieren niet over (door warmteverschil tussen de lucht boven die rivieren en het land) en regenen helemaal leeg aan één kant van de rivier, waardoor aan de regenkant flinke overlast ontstaat en het aan de overkant soms zelfs droog blijft.
Zo kun je ook flinke verschillen hebben door de nabijheid van de zee.
Daarnaast kan een buienfront (waarin steeds nieuwe buien ontstaan) een bepaalde route volgen, of een beperkte bui kan leegregenen (niet beperkt als in weinig regen, maar een bui die gelokaliseerd is).
Als een heel actief buienfront met veel regen maar langzaam overtrekt, kun je wateroverlast krijgen. Als het heel snel overtrekt, krijg je een korte, felle bui (en zie je daarvoor en/of later vaak in verte nog zo'n 'gordijn' onder de wolken hangen op de plek waar het dan regent).

Dat plekken laag liggen, kan betekenen dat ze bij een stortbui problemen krijgen, maar betekent niet dat ze meer stortbuien krijgen dan andere plekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gaat vooral waar de neerslag valt en de hoeveelheid
In het zuiden valt blijkbaar ook veel neerslag
De rivieren in het zuiden kunnen niet veel water verwerken in vergelijking met het noorden