Hoe vaak moet je een cactus water geven?

Ik heb een paar kleine cactussen gekocht.. Er staat: april-augustus een gieter die tot de helft vol zit en bij september-maart een gieter vol met 1/4 water.. Hoe vaak moet ik ze nou planten? Hoelang kunnen ze zonder water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
17.9K

Het beste antwoord

Van april tot augustus zou ik ze 2x per maand een scheutje water geven en sept. tot maart 1x per maand een scheutje water.

Cactussen hebben echt heel weinig water nodig anders gaan ze dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Water geven is een van de belangrijkste dingen voor cactussen. Het beste is natuurlijk regenwater en het mag niet te koud zijn, indien geen regenwater aanwezig is, laat men kraanwater enkele dagen in een gieter staan, zodat het op kamertemperatuur komt. In de rustperiode (november tot maart) de cactussen geen water geven, de cactussen zullen veelal inkrimpen. Cactussen die in de woonkamer of serre overwinteren bij hogere temperaturen, eenmaal in de maand een beetje water geven. Na de rustperiode dus vanaf maart de cactussen een klein beetje water geven (benevelen met een plantenspuit). Als de eerste bloemknoppen verschijnen langzaam wat meer water geven. In de zomer bij zeer warm en zonnig weer eens per week water geven, het beste is dan vroeg in de morgen of laat in de namiddag. Maar let op, de cactusaarde moet helemaal opgedroogd zijn, en bij twijfel geen water geven. In het najaar en tijdens de bloei om de 2weken water geven, (bij twijfel geen water geven) indien de cactusaarde niet uitgedroogd is, geen water geven. Sommige cactussoorten hebben een groeistop in de zomer, ook deze hebben dan minder water nodig. Vaak kun je dit zien aan de cactusaarde, doordat deze dan vochtig blijft. Cactussen die in de wintermaanden in de woonkamer of serre blijven staan, eenmaal in de maand wat water geven. Zaailingen die nog geen jaar oud zijn, in de winter eenmaal in de twee weken een beetje lauw water geven, deze mogen in de rustperiode ook iets warmer staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron vergeten?
http://www.henkhallo.nl/verzorging/
Cactussen zijn mijn ideale planten, ik vergeet ze gewoon en als ik ze dan opeens weer opmerk na een maand geef ik ze een klein beetje water. Ze kunnen beter tegen te weinig water dan tegen teveel dus niet teveel water geven is het beste. Zo'n 1 keer per maand een scheut os voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cactussen hebben een rust, bloei en groei periode. De rustperiode is van november tot maart. In deze rustperiode hebben de meeste soorten een temperatuur nodig tussen de 8 en 12 graden, en in deze periode geen water geven. Cactussen die in de woonkamer overwinteren bij hogere temperaturen, eenmaal in de maand een beetje water geven.

Na de rustperiode dus vanaf maart de cactussen een klein beetje water geven (benevelen met een plantenspuit). Als de eerste bloemknoppen verschijnen langzaam wat meer water geven. In de zomer bij zeer warm en zonnig weer eens per week water geven.

Maar let op, de cactusaarde moet helemaal opgedroogd zijn. Bij twijfel beter geen water geven!