Moet ik nou betalen of krijg ik geld terug van de Rioolheffing?

Ik heb een acceptgiro gekregen waar ik zelf het bedrag op in moet vullen. In de begeleidende brief staan twee regels:
- Riog 1-1-2010 tot 31-12-2010 aantal m3: 68 , bedrag 34,68
- Riog 1-1-2010 tot 31-12-2010 verrekeningsregel nav vorige aanslag, bedrag -28,56

Moet ik die getallen nu bij elkaar optellen, van elkaar aftrekken, of is één van de twee het eindbedrag?

En waarom vullen ze het bedrag niet vast voor me in, dat staat toch meestal al op acceptgiro's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Je moet beide bedragen optellen. Dus 34,68, en -28,56. Samen is dat 6,12. Dat is wat je moet betalen.

Het bedrag is niet alvast ingevuld, omdat het bedrag voor sommige mensen hoger kan zijn. In dat geval mag je het bedrag in termijnen betalen. Als je bijvoorbeeld € 150 moet betalen en je kunt dat niet in één keer opbrengen, mag je drie maanden lang € 50 per maand betalen.

(De precieze regels ken ik niet, bovenstaande termijnbetalingen zijn dus maar een voorbeeld.)

Voor jouw € 6,12 is termijnbetaling natuurlijk onzin, dus dat bedrag betaal je in één keer.

Toegevoegd na 1 minuut:

Feitelijk staat in de eerste regel dat de aanslag over 2010, voor 68 m3, € 34,68 is.

In de tweede regel staat dat ze je bij de vorige aanslag € 28,56 teveel hebben berekend. Daarom wordt dat bedrag nu in mindering gebracht op je huidige aanslag.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik heb het maar meteen overgemaakt. Mijn nieuwe jaarbedrag voor 2011 is trouwens 34 euro, kan me bijna niet voorstellen dat ik dan vorig jaar 28,56 teveel betaald heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel:
Is dit ervaring of is het logisch nadenken.
Ik lees het namelijk hetzelfde als jij, alleen kom ik uiteindelijk op een andere conclusie als ik de waterprijs erbij neem. (voor de duidelijkheid heb ik een eigen antwoord geschreven)
Cryofiel
12 jaar geleden
@Wannabee, dat jaarbedrag van € 34 klinkt logisch, gezien het bedrag over vorig jaar van € 34,68. Waarom je vorig jaar zoveel teveel betaald zou hebben, kun je misschien terugzien op je rekeningen over 2009 - en dan vooral over je eindafrekening, als je die hebt gehad. Misschien hebben ze je teveel berekend omdat een vorige bewoner veel meer moest betalen dan jij, misschien heb je maar een deel van 2009 daar gewoond, misschien is in 2009 je gezinssituatie veranderd - ik kan slechts wat mogelijkheden noemen, meer kan ik niet doen. @Jackd, het gaat hier om de rioolheffing, niet om de waterrekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch begrijp ik niet waarom ze het uiteindelijke bedrag dan niet op de brief zetten. Dan kun je altijd de acceptgiro nog in termijnen invullen maar weet je in ieder geval dat de eindsom juist is.
Maar ik moet de vraag sluiten, dus bedankt allemaal!

Andere antwoorden (2)

Als je een acceptgiro krijgt dan moet je betalen. Als je geld terug krijgt krijg je bericht zonder acceptgirokaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees het precies hetzelfde als Cryofiel,
echter is het water bij jullie dan wel heel goedkoop.
http://www.cijfernieuws.nl/water.html
hier staat dat het goedkoopste water 0.88 euro per m3 kost. (meestal meer dan 1,-)
Met 68 m3 * 1,- kom ik dan op 68,-

Als ik die waterprijs erbij denk, dan gok ik dat je eigenlijk die 34.68 moet betalen.

ongeveer, want die 68,- is niet zeker:
68 - 28.56 = 34.68
Die -28.56 is waarschijnlijk al verrekend.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen, dat mensen zelf moeten gaan rekenen. Dat zou veel te vaak fout gaan.

Ik denk dus dat je toch die 34.68moet betalen.

Ik las dat je al betaald hebt:
Je kan dan twee dingen doen:
-niks: je krijgt vanzelf bericht als je een foutje maakt.
-ff met ze bellen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dat je nieuwe jaarbedrag 34,- is geworden, zou mijn lezing tegenspreken.
Kan je nog zien wat je vorig jaar betaald hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg. Er staat ook een tarief bij: 0,51. Dat zal wel per m3 zijn. Maar het is niet de prijs van het water hè, het is de rioolheffing. 0,51 x 68 = 34,68
Wat ik vorig jaar betaald heb moet ik even nakijken, dat heb ik niet bij de hand maar wel bewaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal het toch zijn zoals Cryofiel het zegt. Ik wist trouwens niet dat rioolheffing ook variabel berekend wordt.
Ik ben gewend dat het een vast bedrag is. (of een percentage van de WOZ) Hoe berekenen ze trouwens de hoeveelheid afvalwater?
Of nemen ze daar gewoon je drinkwaterverbruik voor?