Wat is het voordeel voor een verhuurder om de huurder niet toe te staan zich in te schrijven op het betreffende adres?

Ik ben druk op zoek naar een kamer in Groningen, maar kom af en toe advertenties tegen waarbij inschrijven op het adres niet toegestaan is, bijvoorbeeld: "Eigenaar geeft voorkeur aan huurder die geen registratie behoeft." Waar is dit goed voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden!

Het beste antwoord

In zulke situaties is duidelijk sprake van fraude. Het gaat altijd om sjoemelende huisbazen en hospita's. Deze verhuurders willen voorkomen dat hun eigen uitkering of huursubsidie wordt gekort of dat ze meer belasting moeten betalen en dwingen de student zich niet op dat adres in te laten schrijven. Hospita's (mensen die een kamer verhuren in een huis waar zij zelf wonen) hebben nu tot een bepaald jaarbedrag vrijstelling van inkomstenbelasting als zij een kamer verhuren. Onder de inkomstenbelasting die rest proberen deze frauderende verhuurders ook nog uit te komen. Als de verhuurder zelf ook nog huursubsidie heeft, dan hoort een deel van de subsidie ingetrokken te worden, gebaseerd op het verhuurd oppervlak. Reden te meer voor deze fraudeurs om studenten te dwingen het adres van hun ouders te laten staan in het Bevolkingsregister.
De overheid raadt studenten aan om dit soort gevallen van fraude te melden.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Anders raakt de bewoner/verhuurder de evt huurtoeslag kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gaat het waarschijnlijk om onderhuur of om een eigenaar die zijn inkomsten niet aan de belasting op wenst te geven. Je huurt dan onofficieel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dat wil zeggen dat het niet registreren op het adres waar je daadwerkelijk woont illegaal is?
2 redenen:

- Om minder gezeik te hebben als je de verhuurder er weer uit wilt zetten.
In Nederland heb je het woonrecht. Je kan een huurder er niet zo 1,2,3 uitzetten (denk aan krakers).
Zeker als je een adres bij de gemeente geregistreerd als verblijfsadres staat de verhuurder al 10 stappen achter bij een eventuele ontbinding van het huurcontract.

- Daarnaast, je krijgt de rompslomp over je heen van bv deurwaarders als iemand allang vertrokken is, maar zich nooit op dat adres heeft laten uitschrijven.

Ik ken een verhuurder die nu nog steeds een hoop gezeur heeft van een ex-huurder. Die gozer is al jaren geleden vertrokken, heeft zich nooit uitgeschreven bij de gemeente en houdt er niet zo'n frisse levensstijl op na. Gezien hij volgens het GBA (gemeentelijke basis administratie) op dat adres verblijft, vaak politie en deurwaarders aan de deur die hem zoeken.

En gezien kamerbewoning doorgaans van korte duur is, kan ik mij er best iets bij voorstellen dat de verhuurder van registratie wil afzien indien mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan de minner het eea uitleggen? ben erg benieuwd wat in mijn antwoord geen reden kan zijn voor een verhuurder zoals gesteld in de vraag. Misschien zie ik iets over het hoofd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je minnetjes gekregen omdat je in je antwoord niet de huursubsidie hebt betrokken. Ik vind jouw antwoord juist daarom heel goed, omdat je het feit niet puur uit financieel aspect bekijkt. Bedankt voor je antwoord!