Voelt gras ook 'pijn'?

Bijvoorbeeld als je er op loopt, of er een paar weken een stoel op zet: dan gaat het dood. Voelt gras daar iets van, of niet? Of voelen planten nooit pijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Het beste antwoord

Om pijn te kunnen voelen zou je een bewustzijn moeten hebben en een zintuig het te kunnen waarnemen.
Dus nee, gras voelt geen pijn.
Echter er is wel wat meer met planten, ze kunnen wel reageren als ze bedreigt worden, gegeten door insecten enz.
Als reactie hierop, kunnen sommige planten chemische stoffen aanmaken waardoor de plant giftig wordt, ook kunnen ze chemische signalen de omgeving in sturen om andere planten te waarschuwen, die op hun beurt weer giftige stoffen aanmaken.
Daarvan uit gaande, lijkt het me niet onmogelijk, dat bij het lopen over het gras, de grasplantjes ook kunnen reageren, maar dat de wetenschap dit nog niet ontdekt hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarnemingszintuigen, bewustzijn. interessante materie.
ook als het over gras gaat. +1

Andere antwoorden (3)

Men denkt van niet. Om pijn te voelen moet je zenuwen hebben. Maar zeker weten we dat volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Gras voelt geen pijn. Gras heeft niet de systemen om pijn waar te nemen, of dergelijke signalen te transporteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In gras zit geen hersenstructuur. Hierdoor kunnen planten dus geen pijn signalen ontvangen... Het doodgaan komt doordat de toevoer van water en dergelijke niet meer naar die plek kan komen omdat het is afgeknakt...