Wat zijn dit soort vliegjes en hoe kom ik ervan af?

Wij hebben nu een maand een soort vliegjes/motjes in huis. Ze zitten op de muren in de woonkamer en een paar in de keuken. Ze zijn heel sloom en makkelijk te vangen. Als je er een paar doodslaat zitten er binnen een dag weer nieuwe. We kunnen geen nest vinden en zien niet waar ze vandaan komen. Ook de buren hebben er last van. ze gaan bij bosjes dood bij het raam.
Kenmerken:
-grootte ongeveer halve centimeter
-vleugeltjes met witte puntjes
-voelsprieten
-wollig lijfje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
40.3K

Het beste antwoord

Dit is de motmug ((Psychodidae) en heeft zoals eerder beantwoord met rioolproblemen te maken.

Je kunt het symptoom bestrijden met een electrische vliegenvanger of lijmlint. Ze zijn niet bijzonder schadelijk voor je huis, maar omdat ze uit het riool komen kunnen ze wel voedsel besmetten met bacteriën.

Om ze goed te bestrijden moet de bron worden opgezocht. Omdat de buren er ook last van hebben is er mogelijk een wat groter probleem.

Wikipedia geeft de volgende samenvatting:

"Preventieve maatregelen zijn het reinigen van aflopen met een flessenborstel en het spoelen van de afvoerbuizen met heet sodawater. Containers met organisch afval moeten goed afgesloten worden. Rottend materiaal als bladeren dient uit dakgoten en van daken verwijderd te worden. Er zal een inspectie op de aanwezigheid van smurrie-achtige substanties rond het huis moeten plaatsvinden; stilstaand water in bloempotten e.d. moeten geledigd worden. De verluchtingspijp van de septische put kan het best worden afgesloten met een gaas met een zeer fijne maaswijdte. Kitranden in natte ruimtes zoals bij een bad of wastafel moeten worden nagekeken.

Om motmuggen te bestrijden dient de voedselbron van de larven te worden opgespoord en verwijderd, het wegvangen van de volwassen insecten heeft weinig zin. De motmug kan buitengehouden worden door de uitgangswegen van de mogelijke voedingsbronnen af te sluiten. Omdat de larven in extreme omgevingen kunnen leven, waar vrijwel geen zuurstof is, zal dit hun ontwikkeling niet stoppen, maar de muggen zullen wegblijven als de ruimte goed is afgesloten."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is m inderdaad, balen, nu maar eens op zoek naar een goede loodgieter...

Andere antwoorden (2)

Dat zijn rioolvliegjes. Mogelijk is er een probleem met jullie riolering. Rioolvliegjes kunnen uit de kruipruimte komen en zitten vaak tegen muren in de woonkamer of hal aan. Ook kunnen ze buiten tegen de gevel aan zitten. De aanwezigheid van rioolvliegjes duidt vaak op een lekkage in de riolering.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt.
het lijkt wel een beetje op een visstaartje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, op het visstaartje lijkt ie niet. Zijn vleugeltjes zijn doorzichtig.