Is ruilhandel van woningen een deel van de oplossing van de problemen rond de verkoop van huizen?

Via een bemiddelaar/taxateur of onderling zou de meerwaarde van het ene huis vastgesteld kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Van ruilen komt huilen...

Veel mensen verhuizen omdat ze groter willen gaan wonen. Ruilen van een woning tussen twee personen levert dan of een gelijkwaardig (lees: praktisch even groot) huis op, of is voor de een verhuizen naar een grotere en voor de ander juist verhuizen naar een kleinere woning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans dat men elkaars woning wil hebben is nog veel kleiner dan dat één partij een bepaalde woning wil. Een huis is bijzonder smaak gebonden en uiteraard niet verplaatsbaar.

Daarbij zijn het vaak de kosten koper van ongeveer 10% die het onaantrekkelijk maken. Dus al ruil je in een rijtje het huis met de buurman, dan mogen beiden met de fiscus en notaris afrekenen
paulus811
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
De fiscus iets verzachten in de toekomst? Dat geloof je toch zeker zelf niet? En woningruil is nu ook al toegestaan en mogelijk, maar ik heb nog nooit gehoord dat er succesvol een ruil tot stand is gekomen. Laat staan dat het lukt als je gericht een woningruil tot stand wilt brengen waarmee je je potentiële klantenkring in één klap enorm verkleint.