Wie doet dit mijn mijn pruimen ?

Gebruik geen bestrijdingsmiddelen.puur natuur
Zijn nog lekker hoor maar jet randje snij ik er af.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Door een overmaat aan vocht, ( regen) kunnen pruimen gaan scheuren.
Ze worden als het ware opgeblazen, 3waardoor de scheur breder wordt.
Volkomen onschuldig en nog uitstekend te eten.
Zien er sappig en smakelijk uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn heerlijk Victoria maar hier niet zoveel regen als in de rest van het land.
Zijn ook niet gebarsten je ziet als het ware het spoor van een insect .
Maar ja welke?
En apart alleen aan de bovenkant de rest van de vrucht is gaaf.
Vreemd vandaar mijn vraag.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik dacht ook meteen aan wat Ed zegt.
Kan het niet zijn dat er pas later insecten op af zijn gekomen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou kunnen maar ik ga toch regelmatig overal bij langs en niet opgevallen misschien gemist zou kunnen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit lijken mij ook barsten van te veel vocht. Of heb je misschien zonder dat je er zelf erg in had, ook nog een hagelbui gehad?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook van mij een plus, het is me nu duidelijk wat er op de afbeelding te zien is, dit is een logische verklaring, wat ook het antwoord van fremar goed uitlegt.

Andere antwoorden (3)

Lijkt mij met het nat weer van de laaste weken te maken hebben.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk toch een beestje die dit doet.
Reddie
9 jaar geleden
Slakken of vogels, denk ik.
Uw pruimenboom heeft mogelijk te maken met een aantasting door de fruitmot. De vlinders overwinteren als rups in een cocon onder de schors van de boom. In mei leggen de uitgekomen vlinders eieren op de vruchten. De rupsen vreten zich door de jonge vrucht een gang naar de pit. Natuurlijke vijanden van de fruitmot zijn mezen (in de winter) en sluipwespen. Overwinterende rupsen kunt u verwijderen door de boomstam goed af te borstelen en losse schorsschilfers te verwijderen. Eventueel kunt u ook, zo’n 20 cm boven de grond, kleefband aanbrengen op de stam. Laat in geen geval afgevallen vruchten liggen, maar raap alles op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet het niet maar alleen het rondje wat ik zie gaat niet in de vrucht en de stam van de boom is gaaf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is van mij een gok, ik zie jouw plaatje niet en het plaatje in mijn link ook niet, ik hoorde mijn buurman hier gisteren over, dus dacht, dat zou het kunnen zijn :) Ik hoop dat je de dader vind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie je hem draaien bij mijn vraag druk daar dan op en volgens mij heb je dan de foto.
Je bedoelt de vlinder dat denk ik dus niet want alleen de bovenkant van de pruim aangetast mooi rondje.
Gaat niet erin tot de pit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het larfje van de fruitmot, boort gaatjes in de pruim.
Uit dat gaatje komen vaak gomachtige druppeltjes.
Rondom deze aantasting. smaakt de pruim iets wat bitter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik zie helemaal niets, ik ben blind. Maar soms raad ik goed, of ik zet mijn kinderen in om plaatjes te kijken en omschrijven, als er 1 thuis is :). Ook bedankt voor de info eddijst.
Zelf heb ik het ook gezien bij mijn Opal en Reine Claude. Het komt door het natte weer. De pruimen krijgen te veel vocht en scheuren dan open. Zorg wel dat je de beschadigde pruimen dan afplukt, anders komen de wespen er op af.