Is mijn kip ziek of enkel verwond? Zie uitleg...

Ik zit met een vraagje aan jullie.
Ik weet niet precies hoe de namen van dit deel van de kip zijn, dus ik zal het even proberen te omschrijven.
Als je kijkt bij het hoofdje van de kip, zie je schuin onder het oog het oor zitten. Daaronder hangt een klein kwabbetje ( roze/roodachtig). DEZE BEDOEL IK! Dus niet de 2 grote lellen onder de snavel , of de kam.

Nu mijn vraag ( / probleem?) :
Mijn jongste kip heeft allemaal witte schilfers op dit kwabbetje. Alsof het heel schraal is ofzo.
Geen idee. Ook heeft ze dan ook sinds vanochtend hier een wondje. Het bloed inmiddels niet erg meer maar je ziet nog wel duidelijk het bloed de wond.
Is dit slechts een simpele verwonding of is dit ernstig, zo ja wat kan ik doen om de verwonding sneller te laten genezen zonder extra bacterieen , of is het een beetje schraal en moet ik er dan een zalfje op smeren ofzo?
Ikheb hier werkelijk waar geen idee van! Of is dit een of andere ziekte, wat ik absoluut niet hoop!
Bij voorbaat dank,

Vriendelijke groeten,

Weet jij het antwoord?

/2500

Aangezien ik u kip niet kan zien , zou ik een foto nemen. Vraag het eens bij een kennis van u die wat kennis heeft van dieren.

controleer je kip eens goed, of ze geen luizen heeft? luizen zorgen voor irritatie waardoor de kip gaat krabben, zo kan het wondje zijn ontstaan. luizen kunnen ook voor een schilferige huid zorgen. bij de dierenspeciaalzaak kan je spray tegen ectoparasieten halen.

ik begrijp dat het je jongste kip is dus waarschijnlijk de laagste in de pikorde ? Het is een teken van stress en hij wordt waarschijnlijk aangevallen door de andere kippen (zijn die groter ? ) Zet haar een tijdje apart flink voeren tot ie lekker dik wordt ;) dat geeft haar misschien wat extra kracht om tegen de rest op te staan

Kippen hebben de neiging om naar rode voorwerpen te pikken. Wanneer een kip eenmaal bloedt door het pikken, kan het hierdoor gebeuren dat kippen elkaar uiteindelijk doodpikken. Let er dus heel goed op dat de kip niet gepikt wordt, zo nodig even apart zetten. Kam en lellen van de kip kun je insmeren met vaseline tot dat de schilfers verdwenen zijn.

nee waarschijnlijk is het niet ernstig mijn eigen kip heeft ook wel eens een wondje op haar lel of kam, er komt vanzelf een donker korstje op.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100