Op het etiket van een nieuw gevulde gasfles met buta-/propaangas staat vermeld dat deze bij gebruik altijd rechtop moet staan. WAAROM IS DIT?

Ik zou graag de gasfles onder (of eigenlijk in) mijn zgn. lavakachel willen plaatsen maar dan moet deze horizontaal liggen vanwege de beperkte ruimte. Overigens goede ventilatie + afstand tot het 'open' vuur daarboven dus dát is geen probleem (voor mij).
Ik hoorde overigens laatst van een "fritesboer" dat hij juist zijn gasfles op het laatst plat legt zodat alle vloeibare gassen benut kunnen worden. Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het platleggen dat de fritesboer doet vergroot het oppervlak van de vloeistof zodat er meer gas tegelijkertijd kan verdampen, zo blijft de - op het laatst afnemende - druk iets langer op peil.
Het zal echter niet uitmaken voor de totale hoeveelheid gas die uit de fles kan komen.

Het beste antwoord

Het gas zit in vloeibare vorm in de fles, reeds bij geringe druk wordt het vloeibaar.
Boven de vloeistof bevindt zich gasvormig product, als dat via de kraan afgevoerd wordt dan zal door drukverlaging weer nieuw gas uit de vloeistof verdampen.

Als je de fles op z'n kant legt dan kan de kraan onder het oppervlak van de vloeistof komen, en dan zal er geen gas maar vloeistof uitstromen.
De drukregelaar en de brander van de kachel kunnen daar niet tegen, die kunnen niet op vloeibaar gas functioneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat zich bovenin de gasfles het gas bevind. Leg je de fles op z'n kant dan kan het (nog) vloeibare gas uittreden. Dat geeft meestal een steekvlam....