Kan deze lekkage veroorzaakt worde door lekke voegen in de gevel?

Oke, woning is 2 verdiepingen, boven een normaal spits dak met aan de zijkanten ongeveer 50/75 cm plat dak.

In de woonkamer(beneden) zitten verschillende lekkage plekken, bij matige regen lekt het al flink door. 1 lekkageplek zit onder het platte dak stukje en zou daardoor kunen komen. Op dezelfde hoogte (vlak na het lange raam) zitten meer lekkage plekken. Bijna om de gipsplaatnaad 1. zeg 25/30 cm na het raamkozijn naar binnen toe. Dat kan mijn mijn optiek onmogelijk bij het platte dak stuk vandaan komen aangezien het water dan een winkelhaakhoek zou moeten maken ergens in het midden aangezien 1 lekkage punt doorloopt tot het lichtpunt en daar soms ook door naar beneden komt.
Boven is er geen lekkage dus daar komt het niet vandaan. Nu vroeg ik me af of iemand weet waardoor deze lekkage veroorzaakt kan worden, niemand kan het vinden. Toch lekke voegen? Inregenen boven het kozijn (waar zonnescherm bevestigd zit)?

voeg er een sutuatie tekening bij.

Toegevoegd na 13 minuten:
ik bedenk me net dat inregenen boven het kozijn niet kan, de lekkage komt uit de gipsplaten en die zitten een stuk hoger dan het kozijn. (redelijk hoge plafonds)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.6K

Antwoorden (3)

Lekke voegen zijn zelden de oorzaak.
Heb wel meegemaakt dat een lekkage door een keel huis liep voor je het zag.
Bleek het water door een elektrapijp te lopen.

Om hier een antwoord op te kunnen geven zou ik het moeten zien.
Het kan de gevel inderdaad zijn, maar ook een lekke of gebroken dakpan, een loodloket bij de schoorsteen, een lek in de goot enz enz enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt alsof je lekkage hebt in je platte dak, welke vervolgens via dakbalken / buizen (Electra?) zich door eht huis verplaatsen. Vergis je niet in de afstanden dat water zich langs horzontale balken kan verplaatsen, zeker als ze niet perfect horizontaal zijn.

De aansluiting plat dak / schuin dak wil ook nog wel eens on-dicht zijn. Tevens: Aansluiting op goten tussen 2 dakdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekkage kan zich vaak voordoen over een flink horizontaal vlak waardoor het ergens anders optreedt dan je zou verwachten. Vermoedelijk is de aansluiting plat dak-hellend dak niet waterdicht. In principe moet de dakbedekking in de 'kim' ( waarschijnlijk een schuin opstaande plank, waar het hellende dak begint, hoger zijn dan de bovenkant van de gootrand. De goot moet schoon zijn, Tussen het hellende dak en de kim kiert het misschien. Vooral bij het einde van de goot kan lekkage ontstaan. nb. als er lood in de muur is opgenomen moet er om de meter een open voeg op zitten, waar het water weg kan en voor de ventilatie. Maar misschien is dit hier niet aan de orde. De tekening is niet helemaal duidelijk Succes