Als ik niet officieel ingeschreven sta bij een gemeente, mag ik dan in die woonplaats een huisarts hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
24K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige huisartsen weigeren je aan te nemen als je te ver weg woont, zélfs al als je in de verkeerde wijk binnen dezelfde stad woont. Anderen nemen je wel gewoon aan als je op grote afstand woont, al komen ze dan natuurlijk niet op huisbezoek.
Maar hoe het wettelijk zit, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja: mijn reactie gaat over Nederland, ik weet niet of jij het hebt over Nederland of België (goeievraag is voor beide landen).

Het beste antwoord

Ja, dat is geen enkel probleem. Of je wel of niet ingeschreven staat bij een gemeente, is helemaal niet aan de orde bij de keuze van een huisarts.

Je bent totaal vrij, om een huisarts te kiezen, ongeacht in welke plaats en op welke afstand. Theoretisch kun je dus in Groningen wonen en in Amsterdam een huisarts hebben. Maar de praktijk is natuurlijk anders, omdat jij dan wel vrije keuze hebt, maar de huisarts ook vrij is om je te weigeren.

Als de afstand te groot is, zal een huisarts weigeren om praktische redenen. Te lange reistijd bij huisbezoek, en vooral bij spoedeisende zaken. In dat laatste geval is het gewoon niet verantwoord.

Maar er zijn talloze voorbeelden te verzinnen, dat het prima kan. Als je b.v. vlakbij de gemeentegrens woont, dan is er geen enkel probleem als je een huisarts kiest uit de naastliggende plaats.

Ook in grote steden is het niet ongebruikelijk, dat als mensen verhuizen naar een andere wijk of randgemeente, ze hun huisarts gewoon houden.

Hier kun je veel meer lezen over dit onderwerp:
O.a. hoe het zit met de zorgverzekering en de huisarts.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/ben-ik-vrij-om-zelf-een-huisarts-te-kiezen-en-hoe-verander-ik-van-huisarts.html

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In België mag dat, als de huisarts ermee akkoord gaat. Want als hij op huisbezoek moet komen mag het niet té ver uit de buurt zijn.