wat voor luizen zitten er op mijn hortensia's en wat kan ik eraan doen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
9.1K

Antwoorden (4)

Lijkt op de wollige dopluis:veel lieveheersbeestjes op de plant zetten ofwel de plant helemaal terug snoeien,zou weinig tegen te doen zijn.
Er is een kans (maar 100% zeker weet ik dat niet) dat deze ongewenste engerds
een smakelijk maaltje vormen voor lieveheersbeestjes. Met een beetje mooi weer
kun je proberen lieveheersbeestjes te vangen (die zul je waarschijnlijk in
grote getale aantreffen in je tuin) en die massaal op de besmette plant te
zetten, in de buurt van de Pulvinaria. Hoe meer hoe beter.
Veel luizen en gelijksoortige insecten worden n.l. door lieveheersbeestjes
en o.a. sluipwespen gegeten.
fremar
12 jaar geleden
Een zeer vervelend insect duikt de laatste jaren steeds vaker op: de zogenaamde ’woldopluis’. Het is een schildluis die een soort cocon achter zich aanbouwt die er als een wollig spinsel uitziet. Dit spinsel is ongeveer één centimeter lang, een halve centimeter breed en enkele millimeters hoog en bevat eitjes. De luis, of eigenlijk de eizakjes worden verspreid door vogels. Een goed bestrijdingsmiddel is sinds dit jaar eindelijk voor handen: Calypso® van Bayer!

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haal ze van het blad af met mijn vingers waarbij ik ze dooddruk en het blad noet beschadig. Daarna goed je handen wassen! Als er heel veel van die engerds oNdere een bals zitten dan haal ik dat eraf en gooi het in de kliko.

Is milieuvriendelijk (behalve voor de luis dan ;-) ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden die op onze pruimenboom zitten en ik heb toen warm water gepakt en daar gewoon afwasmiddel ingedaan en dat met de plantenspuit erop gespoten.
De dag erna waren de beestjes dood alleen moet je ze wel van het blad afhalen met je handen.