kan je de druk van water in bar meten zonder een drukmeter en hoe?

ik wil dus van mijn kraan weten wat de druk in bar is maar kan je dit dus uitrekenen zonder en drukmeter te gebruiken?

Toegevoegd na 7 minuten:
en hoe kan je dit dan uitrekenen?
als je meer informatie moet hebben, laat maar een reactie achter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
29.8K

Het beste antwoord

Daar heb je een manometer voor nodig. Anders gaat het niet. Maar de meeste mensen hebben die in huis.
Die zit in je CV-ketel.
Zet je CV helemaal uit en vul je installatie bij, laat de vulkraan een kwartier openstaan. De waarde die je dan afleest is je waterdruk.
Vergeet absoluut niet het water na de meting weer af te tappen totdat je op je oude waarde staat.
escape
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
Slimme oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De manometer in de cv ketel of de manometer aan de radiator meet de druk op de radiatoren, en dat is geen drinkwater. Met een combiketel met apart drinkwater aftappunt heeft men wel een uitlezing mbt de drinkwaterdruk.
escape
12 jaar geleden
@Sxiopo: Zo werkt dat niet. Je vult je CV bij met drinkwater. Als je de kraan maar lang genoeg laat openstaan is de druk in je systeem gelijk aan de druk op de waterleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De druk van een huis-cv-installatie staat normaal tussen de 1 en 2 bar.
Bij overdruk beschadigt men de cv installatie.
En de mogelijkheid bestaat dat met zware metalen verontreinigd cv water in het waterleidingnet terecht komt. Een zelfde calamiteit kan gebeuren met een defecte (vaat) wasmachine kraan met terugslagklep. De juiste oplossing is om een manometer aan te sluiten.
escape
12 jaar geleden
Bij overdruk komt het overdrukventiel in werking, meestal bij 3 bar. Die waarde haal je waarschijnlijk niet, maar als je die wel haalt dan zorgt die ervoor dat er niets gebeurt.
Dan weet je in elk geval dat er tenminste 3 bar druk staat op je waterleiding. En dat van die metalen in je waterleiding is onmogelijk, er zit een terugslagklep in je vulkraan.

Andere antwoorden (2)

Als je iets wilt meten heb je meetapparatuur nodig.
Meten is weten, gissen is missen.

De druk van de waterkraan ligt tussen de 2,5 en 3 bar.
Afhankelijk van hoe hoog je woont of hoe ver je van je van het waterstation woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je neemt een tuinslang; en neem hem mee in een bakje onderaan de hijskraan. Open de kraan en laat je ophijsen. Als er geen water meer uitkomt weet je de druk die 10 meter per bar is.