Hoe bereken je het aantal bakstenen die je voor een te metselen schoorsteen nodig hebt?

de schoorsteen wordt 90 x 60 cm en 5 meter hoog. aan beide zijde komt een opening voor de haard die afgewerkt wordt met een soort van brede betonnen stroken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.8K

Het beste antwoord

Moet het precies 90x60 zijn?
Zo ja:
Neem een baksteen van 20 x 10 cm (inclusief voeg, dus iets kleiner nemen 19 x 9)
Dan kan je hem maken met alleen hele stenen (geen verlies, minder werk en sterker.
Dan 13 stenen per laag.
Moet je alleen nog de hoogte delen door de hoogte van de steen + voeg x 13.
stel 10 meter hoog /10 cm = 100 lagen
x 13 = 1300 stenen.

Zo nee: Neem een steen waarbij 2 x de breedte + één voeg gelijk is aan de lengte van de steen.
Dat geld ook voor die 20x10 steen hierboven.
En bouw hem weer van 13 stenen per laag, zonder snijverlies..

Toegevoegd na 59 seconden:
De openingen er nog ff vanaf trekken natuurlijk..
(je zegt er niet bij hoe groot die worden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Peace of cake....
Gemiddeld gaan er incl. breuk zo'n 75 stenen in een vierkante meter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Met een huis of muur zo een vierkante meter redelijk te hanteren zijn. maar bij een schoorsteen heb je wellicht door de hoeken in dit geval misschien 1 m2 minder nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij wilt...........
75 p/m2 is al ruim gerekend.
Er zullen ongetwijfeld formules voor zijn, die je helpen omdat bij de hoeken 2 zijdes van de baksteen gebruikt worden en de rest van de stenen 1 zijde.
Het is in ieder geval belangrijk de maat van de baksteen te weten.En daar 1 voeg per steen bij op te tellen. In dit geval zou ik dan willen weten hoeveel bakstenen er in 1 laag gaan.
Uitgaande van een steen van ca 25 cm lang en 10 cm breed zal u dan ongeveer 12 stenen per laag nodig hebben.
Daarna zou ik de hoogte willen weten van de baksteen en daar 1 voeg per laag optellen, en dit getal delen door de 5 meter x het getal van het aantal stenen per laag.

Indien je maten exact moeten zijn dien je wel rekening te houden met ca 5 % snij verlies

Toegevoegd na 7 minuten:
correctie het ongeveer 12 stenen zou ongeveer 10 moeten zijn 2 en halve steen per kant van de 60cm en 2x 3 + de andere half van de 60 voor de 90 cm
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak jij het even moeilijk zeg........
Frimu2
12 jaar geleden
Heb je gelijk in , maar een beetje tijd in deze berekening steken kan je in je luie stoel schelen, met schatting van 75 stenen blijft zitten , of heen en weer loopt te transporteren.
Je gaat naar een muur met dezelfde maat steen die jij gaat gebruiken,plakt een vierkante meter af met schilders tape,telt de stenen en voila.