enegieprijs vastzetten? goed idee of niet?

Ik overweeg om de energieprijs vast te zetten. Er is hierover 2 maanden geleden al een vraag gesteld, maar ik heb aanvullende vragen hierop.

- Heeft iemand ervaring met het vastzetten, ging dat goed of niet?
- heb je voor 1, 3 of ? jaren vastgezet en waarom?
- heb je het via de website van de leverancier gedaan of via een andere website die soms een leuke bonus geeft (www.gaslicht.com)?

Een hoop vragen, maar de antwoorden zijn wellicht zinvol voor iedereen op GV.

Dank vast!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

energie prijs vastzetten is voor huishoudens bijna altijd een slecht idee aleen al omdat dit alleen over de kale leveringsprijs gaat en die bedraagt minder dan 50 % van de totaalprijs het andere gedeelte waar je geen invloed op hebt zijn heffingen,vastrecht belastingen etc, ik heb daar ook eens aan gerekend en omdat een vaste prijs enkele centen hoger lag dan de vrije marktprijs bleek dit absoluut niet lonend daar de prijsverhoging meer als 10 % over 1 jaar zou moeten zijn om gelijk te eindigen.met in het volgende jaar nogmaals een verhoging.verder zit je dan ook vast aan een contract waar als je ervanaf wil ook nog eens moet betalen. Je moet er wel aan denken energiebedrijven zijn bedrijven die winst willen maken en zullen ook aan een langdurig contract geld willen verdienen,en daarom de prijs zo stellen dat ze de te verwachte prijsverhoging ingecalculeerd hebben. Alleen als er onverwacht iets gebeurd waardoor de energieprijzen explosief stijgen (een nieuwe golfoorlog die meerdere jaren duurt)zou het zin hebben om een vaste energieprijs te contracteren omdat dit niet ingecalculeerd zou zijn.

Het is en blijft gokken. Mijn ervaring: twee jaar geleden voor 3 jaar vastgezet, beetje profijt van gehad. Nu gaan de energieprijzen sterk dalen - pech dus, ik betaal nog een jaar het oude tarief. Waarom gedaan: het was een aanbod van de leverancier en er waren toen berichten dat de energieprijzen gingen stijgen.

Ik heb vorig jaar de energieprijs vastgezet. Helaas gingen daarna de prijzen naar beneden en was ik de pineut. Gelukkig is het maar vastgezet voor 1 jaar. Vastzetten moet je echt alleen doen als de prijs laag is, maar of de energiemaatschappijen dan die aanbieding nog doen betwijfel ik.

Ik heb mijn energieprijs vanaf oktober 2008 vastgezet voor 3 jaar. Bij Eneco werd het gevraagd of ik dat wilde doen, toen ik naar de reden vroeg, gaven zij aan dat er elk half jaar prijsstijgingen zijn, deze worden voor mij dan niet doorgevoerd, voorwaarde daarvan was dan wel dat ik de komende 3 jaar Eneco als energieleverancier moet houden, ook als ik in Nederland verhuis.

Voor zekerheid betaal je geld. Vastzetten (hypotheek, gasprijs, etc) is daarom gemiddeld genomen ongunstig

Niet doen,vele mensen die het wel hebben gedaan hebben nu al spijt, want er werd ons een doem scenario voorgeschoteld waardoor velen over de streep werden getrokken. maar de situatie is al heel anders, en de olie prijs is aan het kelderen,zodat variabel nog altijd het goedkoopst is

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100