.een dovenetel

Toegevoegd na 1 minuut:
.De naam dovenetel komt van de oude betekenis doof = niet werkend. De bladeren en stengels lijken sterk op die van de brandnetel, maar hebben geen netels met mierenzuur. Dovenetels groeien in dezelfde stikstofrijke, niet te droge habitat als brandnetels, bijvoorbeeld in bermen en bosranden. De gelijkenis tussen de twee is daarom een geval van mimicry van Bates. De meeste dieren die kennisgemaakt hebben met de brandnetel, zullen de dovenetel met rust laten.

Toch is de dovenetel vrij gemakkelijk van de brandnetel te onderscheiden:

De bladkartels van de dovenetel zijn duidelijk 'slordiger'.
De bladnerven van de dovenetels zijn meer geprononceerd, ook van de bovenkant gezien.
In dovenetelblad of stengels zitten altijd wel wat roodbruine elementen: vlekjes of nerven bijvoorbeeld. Bij brandnetels komt dit nooit voor.
De hoofdstengels van dovenetels zijn vierkant, met duidelijke ribben, terwijl brandnetelstengels maar licht geribd zijn, bijna rond.
Dovenetels hebben karakteristieke, kleurige lipbloemen. Omdat brandnetels geen lipbloemigen zijn, hebben die een totaal andere bloeiwijze, onopvallend, geelgroen tot bruingroen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Misschien ook leuk om te weten:
Thee van de witte dovenetel wordt gebruikt tegen bloedarmoede, darmaandoeningen, ontstekingen en menstruatiestoornissen.
Thee van de gele dovenetel in het badwater wordt gebruikt tegen alle urine- en blaasaandoeningen bij mannen.

De rijpe bloemen van de witte dovenetel laten makkelijk los van de plant, waarna de heerlijke nectar er makkelijk uit te zuigen is.
De bloemen van alle soorten zijn eetbaar. De bloemen van de witte dovenetel zijn gesuikerd lekker over vla en pudding.
De jonge blaadjes van alle soorten zijn geschikt voor salade, in de soep, of kort gekookt, zoals spinazie.
Van het gedroogde blad kun je thee trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Je was net iets sneller....

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het een witte dovenetel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een "dove" netel, de blaadjes prikken niet.... De witte bloempjes kun je er uit trekken en als je daar op zuigt proef je de honing....(vroeger vaak gedaan, maar kijk uit bij de hondenuitlaatplaats.....;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lamium. En das latijns voor dovenetel. En aan gezien het een witte is. Is het dus de witte dovenetel. En deze plant is wild. Maar ondanks dat, is ie bijna te mooi om als onkruid te worden bestempeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals gezegd, een dovenetel. Staat vaak in de buurt van de brandnetel, want als je geprikt bent door de brandnetel, 'doven' de blaadjes het brandend gevoel. Een mooi bloempje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een dove netel. de bladren lijken opo een brandnetel, maarf ze prikken niet, vandaar de naam... Als je zo'n bloempje eruit trekt en inde onderkant knijpt komt er wat nectar uit, als een bij je niet al voor is geweest