Roestige scharnieren balkondeur, kan dat breken?

Kunnen roestige scharnieren breken? Of blijven deze gewoon stevig? Het gaat om de balkondeur.

Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Het beste antwoord

Als de roest al behoorlijk lijkt te zijn ingevreten zou ik er een paar nieuwe scharnieren opzetten.
Dit is nu nog eenvoudig te realiseren door een van de scharnieren uit het kozijn en de deur te schroeven,en deze mee te nemen naar de bouwmarkt of ijzerhandel en daar dezelfde scharnieren te bestellen of indien op voorrraad direkt mee te nemen.Op het moment dat ze breken of scheuren krijg je de deur bijna niet meer open en word een en ander veel moeilijker tevens kun je nu ervoor kiezen om scharnieren met dievenklauwen te plaatsen waardoor je de deur ook nog veiliger maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Roestvorming zet door als je niet ingrijpt. Op den duur blijft er dan weinig van over.
Maar de oplossing is simpel (als er nog voldoende metaal is, dan)
Deuren uit de scharnieren halen en zorgvuldig de scharnier schuren, dat is lastig bij de scharnierogen, maar het kan wel.
Dan in de roestwerende primer zetten en daarna aflakken.
AWM
14 jaar geleden
Erg roestige scharnieren kunnen inderdaad makkelijk gebroken worden met een knijptang. Als je ook een slot en dievenklauwen op je deur hebt is de inbreker zo binnen. Dus schuren en in de lak zetten is het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon vervangen. Als je rvs scharnieren gebruikt, komt het probleem ook niet weer voor( is wel wat duurder) Je kunt zelfs de scharnieren ( als ze dezelfde afmeting hebben) er 1 voor 1 af halen en er een nieuwe opzetten. Je hoeft de deur er dan niet eens uit te halen. (tip: Je kunt dan ook meteen de achterkant van het hout schilderen. Je komt daar anders niet bij) En inderdaad, als je er scharnieren met een dievenklaauw opzet, heb je meteen een stukje inbraakwerendheid.