Van veel dieren wordt gezegd dat ze kleurenblind zijn, hoe kunnen mensen dit onderzoeken?

En is dit een veronderstelling of is dit voor 100% te bewijzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Door ontleding van het netvlies weet men dat. Zoals je wellicht al eens gehoord hebt, zijn er op het netvlies staafjes voor lichtintensiteit en kegeltjes voor kleurschakering. In het menselijk oog zitten 3 soorten kegeltjes voor detectie van de hoofdkleuren. Vindt men bij een dier andere varianten van kegeltjes, dan weet men in welke mate het dier kleur ziet of niet ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het overgrote deel van de dieren op aarde zijn kleurenblind, en toch is de natuur één bonte verzameling van kleuren. Veel dieren gebruiken de juiste kleurenpatronen om vooral niet op te vallen en gaan volledig op in de achtergrond. Kleurenblind wil niet zeggen dan je alles meteen zwart/wit ziet, maar kleurenblindheid houdt in dat het onderscheiden van de kleuren op een verkeerde manier plaatsvind. De hond heeft een uitstekend reukvermogen en gehoor dus zijn zicht zal minder zijn omdat de natuur nu eenmaal niet alles in 1 keer 100% perfect kan maken, daar gaan miljoenen jaren van evolutie aan voorbij. Als de hond met een beperkte kleurenonderscheid net zo goed kan functioneren dan kan gezien de evolutieladder er beter gefocust worden op verbetering van zijn reuk. Bij de één is kleurenonderscheid belangrijker dan de ander. Lees meer over deze materie op de onderstaande link. Over wat kleurenblindheid precies is kan je beter verder het hele verhaal op de bijgevoegde link lezen.