Hoe zit het als de enige voorzitter/bestuurder van een vve zijn/haar woning verkoopt?

Ik wil een slapende VVE wakkerschudden, omdat ik mijn woning wil verkopen en een actieve VVE sinds enige tijd verplicht is. Ik wil dit met zo min mogelijke rompslomp en alleen de uiterst noodzakelijke dingen regelen.
Nu heb ik een brief rondgestuurd naar de buren die ook in deze VVE zouden zitten, maar als ik geen reacties krijg op de vraag wie bestuurder wil zijn, zal ik het zelf moeten doen, om de VVE actief te krijgen.

Hoe gaat het verder als ik mijn woning verkocht heb en dus geen deel meer uitmaak van de VVE?

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Toegevoegd na 3 uur:
AANVULLING: Ik wil dus graag de VVE actief maken op eigen houtje, na de overige eigenaren op de hoogte gesteld te hebben. Hiertoe wil ik mij opgeven als bestuurder, maar ik wil dus graag weten wat ik als bestuurder moet doen als ik mn huis verkocht heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.1K

Het beste antwoord

Beste Fuzzybrains
Wat goed van je dat je jullie VVE wil gaan wakkerschudden. Dat is ook hoognodig, want een slapende VVE die niet staat ingeschreven bij de KvK is in overtreding. Wist je dat? Vanaf 1 januari 2010 is deze inschrijving verplicht. Zij riskeren een zeer forse boet van € 16750!!
Dus alle reden om actief te worden!
Er komt een hoop bij kijken. Hieronder zijn een aantal links die je daarbij kunnen helpen. Vooral de Eigenhuis link is leerzaam.
Je buren zouden er goed aan doen om mee te werken en niet "hun kop in het zand" te steken. Ga bij ze langs en vertel ze van die boete. Misschien helpt dat. In je eentje is het haast niet te doen denk ik.
-Er moet een bestuur komen
-Er moet een aparte rekening komen voor de VVE
-Er moet een maandelijkse bijdrage voor onderhoud worden vastgesteld. Dus iedereen MOET daaraan meewerken/meebetalen.
-Er moeten vergaderingen worden uitgeschreven.
-Er moet een verzekering voor het gebouw worden afgesloten.
-Er moet een onderhoudsplan gemaakt worden.

Ik ben vast nog wat vergeten, maar wou je dat allemaal in je eentje doen??

http://www.eigenhuis.nl/vve/vve/slapende-vve-activeren/

http://www.vve-structuur.nl/slapende.htm

http://www.vzbvastgoed.nl/activeren

http://www.uwjurist.nl/media/Planet%20-%20Een%20slapende%20VvE%20wat%20moet%20je%20er%20mee.pdf

Overigens, als je verhuist, dan stap je uit de VVE en draag je de voorzittershamer over aan iemand anders!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bovenstaande situatie kan helemaal niet het bestuur dient te bestaan uit meerdere personen en tenminste 1x per jaar een leden vergadering te organiseren. Dit lijkt mij dan ook een probleem die jouw makelaar of notaris dient op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Makelaar of notaris? Het is een verantwoording voor de eigenaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet geheel. En de makelaar wil verkopen en de notaris dient te controleren dus leg daar het probleem neer.
ronron1212
12 jaar geleden
Een makelaar kan aangeven dat er geen actieve VVE is. De notaris controleert alleen of alle papieren en geldoverdrachten en de koper en eigenaar hebben voldaan aan hun verplichting. De VVE is een zaak van de eigenaren
Ik mag aannemen dat iedereen een bijdrage betaald aan de VVE en dat er jaarlijks een leden vergadering wordt gehouden. Onderhoud aan de huizen is de verantwoordelijkheid van de VVE. Er zijn bedrijven die de VVE kunnen ondersteunen. Die regelen dan alle zaken. Daar moet je voor betalen. Maar de eigenaren blijven met de verplichting zitten om te zorgen dat er geld wordt betaald om de VVE zijn werk te kunnen laten doen. De opstal verzekering, glasverzekering het onderhoud aan de buitenzijde van de huizen moet door de VVE worden gedaan. De leden betalen daar maandelijks een jaarlijks vastgesteld bedrag voor.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Als je je huis hebt verkocht ben je geen eigenaar meer en dus ook niet meer lid van de VVE.
ronron1212
12 jaar geleden
Het bestuur van de VVE moet bestaan uit minimaal 3 personen. Dit moeten overigens wel eigenaren zijn van de woningen waar het overgaat. De VVE moet ingeschreven staan bij de KvK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet helemaal juist Ronron. Er zijn ook VVE's van 2 woningen en dan is dat onmogelijk. Het ligt er ook aan wat er in de statuten van de VVE staat.
ronron1212
12 jaar geleden
Zinloos een VVE voor twee huizen. Kan niet
ronron1212
12 jaar geleden
Een Vereniging van Eigenaars (VvE) is in Nederland een vereniging van de eigenaren van de appartementsrechten van de woningen die tot een appartementencomplex behoren. De vereniging van eigenaars zorgt voor het regelen van het onderhoud van het appartementsgebouw en alle andere gemeenschappelijke belangen van de eigenaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel Ronron, nou en of! In oudere stadsdelen, waar je boven en benedenwoningen hebt zijn dat allemaal kleine VVE's. Men weet dat vaak niet maar het is wel zo. Dit zijn ook meestal de slapende VVE's. Je hebt namelijk met elkaar te maken als er onderhoud moet worden gepleegd aan dak of riolering enz. Ook de verzekering moet eigenlijk over het gehele pand worden afgesloten, en zo zijn er nog wel wer dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het, Heb lang in een appartement gewoond en ben 7 jaar voorzitter geweest van de VVE.
Woon jij ook in een appartement?
ronron1212
12 jaar geleden
Ja een groot complex met verantwoordelijke eigenaren die samen een actieve VVE hebben en zorgen voor goed onderhoud en bewaking. Zo houden we het complex in goede staat en netjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht ik al. (maar je hebt ook hele kleintjes hoor, (mijn dochter zat in zo'n kleine slapende VVE......)
Als je je appartementsrecht hebt verkocht, ben je van rechtswege geen lid meer van de VvE en dien je je bestuursfunctie neer te leggen. Zorg daarom dat je niet alleen in het bestuur zit anders is na de verkoop al je moeite voor niets geweest.
Op onderstaande website kun je een gratis e-mail cursus "Activeren van een VvE" aanvragen. Hierin staat alles wat je moet weten om de VvE te activeren.