waarom doen mensen de moeite om op te ruimen

je ziet het overal mensen die hun:
*kamer stofzuigen/vegen
*afwassen
*kleren netjes in de kast opgevouwen neerleggen
*om de zoveel tijd bed verschonen

niet dat ik dat zelf niet doe want het is heel normaal maar het is toch veel makkelijker om snel je kleren in de kast te gooien daar bespaar je ook veel meer tijd mee
want wie bedenkt er dan ook dat dat vies is of onhygienisch
want het heeft ook nadelen je bent er veel tijd aan kwijt en als je kamer schoon is wordt hij snel vies maar als je kamer vies is dan blijft dat gewoon zo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (10)

Als je hebt staan strijken dan is het echt zonde van je werk om je kleren in de kast te gooien, want dan is het hele effect weg. Dus als je met gestreken/redelijk kreukloze kleren wil rondlopen, is in de kast gooien niet echt handig.

En een vieze kamer blijft niet vies, die wordt steeds viezer :)

Afwassen, doe ik persoonlijk, omdat als ik heb staan koken , het wel prettig is om niet bij je bloemkool, nog wat aangekoekte macaroni van de vorige dag te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daarbij ziet ongestreken was er vreemd uit met al die kreukels erin, vandaar dat mensen het liever opvouwen/-hangen
als je nooit zou opruimen wordt het een zooitje en je kunt van de schimmels en bacteriën goed ziek worden daarom ruimen mensen toch maar liever op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je kamer maar eens een hele poos niet opruimen of schoonmaken. Dan word het toch echt wel een vies chaotisch gebeuren. Gewoon je eigen systeem aanhouden. Sommige mensen plukken inderdaad gewoon de schone kleren weer uit de wasmand zonder ze op te vouwen. Maar als je een huishouden hebt die flink draait is het wel zo praktisch om voor alles een eigen plekje te hebben. Als mijn huis op de kop zou staan zou het voor mij ook moeilijker zijn om voor mijzelf rust te vinden. Ach en als je alles elke dag een beetje bij houd kost het helemaal niet zoveel tijd hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opruimen doe ik om het overzicht te houden. De "verloren tijd" haal ik dubbel en dwars weer in, omdat ik dan niet hoef te zoeken naar iets wat ik nodig heb. Of naar iets wat iemand anders nodig heeft.
Scharen, schoenen, schoolspullen, alles heeft z'n plek.

Doe ik dat opruimen niet, dan valt mijn systeem uit, functioneer ik niet meer, en wordt het troebel en wazig in mijn hoofd.

En dat kan ik niet hebben, want ik moet voor zes denken.

Toegevoegd na 2 minuten:
En zoals hierboven al opgemerkt: als je vies vies laat, zet je de deur wagenwijd open voor ziektes (o.a. door middel van ongedierte en schimmels).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je hebt van die mensen die extreme opruimers zijn, en mensen die niks aan opruimen doen.
Er een beetje tussenin zitten lijkt mij het beste.
En een opgeruimde kamer heeft een kalmerende werking en zorgt voor minder stress, dus het is de (weinige) tijd dat het kost wat mij betreft wel waard ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
idd, opgeruimd voelt fijn, +
Wil jij er als ma flodder bijlopen dan ?
Als je je kleding zo in de kast gooit komt het er als een kreukmassa weer uit.

En niet stofzuigen en dweilen ? Dan word alles steeds viezer en gaat je eigen gezondheid eraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wordt er in het leger zo op gehamerd, dat een bed strak is opgemaakt, een kast goed is ingeruimd, de knopen glimmen en je schoenen gepoetst zijn?

Dit alles draagt bij aan een hoger moreel. Klinkt geforceerd misschien, maar als je in het gewone leven alles laat verslonzen wordt je steeds minder gemotiveerd en glijd je af.

Met het opruimen van je kamer, je huis, je tuin...ruim je ook je "hoofd" op en krijg je meer lijn in je hele leven (en welzijn).
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
klopt als een bus, +
Ik had laatst toen ik het erg druk had inderdaad alle kleren die niet gestreken hoefden te worden zo in de kast gegooid. En omdat het toen toch al een zooi was in de kast, ging de volgende lading was er ook zo in. En als ik gehaast aan het graven was naar dat topje dat bij dat bloesje paste, werd het een nog grotere warboel.

Resultaat: ik was iedere ochtend veel meer tijd kwijt omdat ik niets kon vinden. Niet fijn als je het toch al druk hebt. Dus trok ik een half uurtje uit om de boel weer te fatsoeneren, en nu heb ik alles weer zo voor het grijpen. Scheelt een minuut of tien op een dag, reken maar uit hoe snel ik die investering van een half uurtje uitzoeken en vouwen eruit heb.

Opruimen is dus juist tijdbesparing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mij een kwestie van prikkeligheid. hoe meer rommel hoe onrustiger voor mij, maar ik ben een vrouw, en misschien ligt het daaraan, maar dat zie ik mezwelf dan wer op moeten ruimen en elk dingetje plakken gedachtes aan vast en herinneringen onbewust doet het je denken aan dingen. Vandaar dat je huis beter opgeruimd kan zijn, daar dat voor rust zorgt.
Mijn ergotherapeute die ik destijds had, zei me eens alles in mijn huiskamer wat los stond ( buiten de meubelen) inte pakken en in een andere ruimte te zetten, met alsa gevolg een lege huiskamer, met alleen de meubelen. Dat gaf enorm veel rust moet ik zeggen, en dat heeft me flink aan het denken gezet, om maar een leuke woordspeling te gebruiken.

Aan schoonmaken heb ik een broertje dood, dus maak ik alleen schoon als iets vies is, en ik er tijd voor heb. Met een gezin kost dat veel tijd. Doch als het huis schoon is vo4elt dat toch lekker en rustig en voldaan.

Strijken heb ik echt een hekel aan, dus koop ik kleren die niet kreuken.

Bovenal wordt het je opgelegd door de maatschappij en val je in feite buiten de boot als je daarin anders bent dan anderen. Inhoeverre het naar dagelijks je hele huis doen toe gaat.

Ik vindt dagelijks in ieder geval een ruimte rustig houden belangrijk, vooral voor je innerlijke rust, en daarom ruim ik op.
Veel rommel overweldigt mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je kleren in de kast smijt.
Dan is het echt zonde van al dat strijkwerk.
Want dan zitten je kleren vol plooien weer.
en als je je kamer zou vies laten.
Dan is het een en al stof.
Dan is dat toch niet leuk meer.
Ofwel?