Onze compost bak maakt ineens geen compost meer, hoe komt dat?

We hebben hem al wel gebruikt, maar nu doet hij het ineens niet meer. help please!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Compostbakken geven vaak veel problemen.
Het niet goed vercomposteren is het gevolg van:
Te droog in de bak zelf.
Te dikke laag van het zelfde matriaal.
Te veel afgemaait gras er in (verzuurt)
Voor het verteren van organisch afval zijn bacterieen nodig voldoende vocht en themperatuur.
Staat zo een bak in de zon, dan wordt het in de bak erg warm en droogt het uit i.p.v. verteren.
Het allerbeste voor een compost maken ,is een gat in de grond van 1m. lang en breed en 1 m. diep. hierin kan je in een seizoen 6 tot 8 kuub g.v.t.afval in kwijt!!!
Liefst een plaats onder of tussen de struiken, daar blijft het vochtig. Is de kuil vol zet er dan varens in of andere schaduwplanten.
Bijna alle planten kunnen in de compost groeien.
Ook kan je de compostkuil leeg maken, compost in je tuin gebruiken en opnieuw weer vullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien is de lucht toevoer verstopt. Als er geen lucht bij het tuinafval kan komen, zet het zich niet meer om in compost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het materiaal is misschien te droog of de hoop te klein. Het kan ook te wijten zijn door een gebrek aan stikstof of zuurstof.

Voeg water en stikstofrijke materialen. Maak de hoop groter en belucht hem meerdere keren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat de bak te droog is. Je zou deze dan moeten besproeien.