Hoe vind ik tijdelijke woonruimte in België?

Het gaat om een huisje/appartementje voor 6-12 maanden, liefst vlakbij de Nederlandse grens, voor twee personen. Geen studentenkamer of iets dergelijks, het moet een zelfstandige woonruimte zijn.

Ik heb iets gehoord over dat huurcontracten in België altijd meteen voor vijf jaar zouden zijn, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen. In België zullen er toch ook mensen zijn die tijdelijke woonruimte zoeken? Is er misschien een bemiddelingsbureau dat daarbij kan helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
7.5K

Het beste antwoord

De huurwet beschermt de huurcontracten voor een woning die de huurder als hoofdverblijfplaats gebruikt. Een dergelijk huurcontract moet verplicht schriftelijk opgesteld worden.
Wat de duur van zo’n huurcontract betreft, bestaan er vier mogelijkheden: de huur van 9 jaar, de huur van korte duur, de huur van lange duur en de levenslange huur.
Lees hier verder over huren in Belgie:

http://www.keursadviesgroep.be/default.asp?page=PC01#HV2

Er zijn vakantieparken waar je langer kan verblijven.
Het is maar de vraag of je zoiets wilt, maar het is een idee:
Voorbeeld: Lange Termijn verblijf
Landal Domaine Long Pré Landal Domaine Long Pré
Kenmerken park:
Gelegen in Stavelot, ca. 80 km van Maastricht
Ca. 12 ha, 163 accommodaties (met o.a. magnetron)
Gelegen aan de rivier Amblève
Parkeermogelijkheden nabij de accommodaties

Voor € 966 per 4 weken kunt u voor een langere periode op dit park verblijven. Deze prijs is gebaseerd op een gemiddelde 4-wekelijkse prijs (2 personen per bungalow, inclusief bedlinnen en gemeenteheffingen).

En hier een voorbeeld van een appartement wat voor een jaar te huur is in Brussel.
http://brussel.locanto.be/ID_110513620/Comfortabel-appartement-met-balkon.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat vakantieparken helaas geen optie zijn. Het is belangrijk dat deze twee mensen zich ook officieel als inwoner kunnen inschrijven bij de gemeente. Je eerste link geeft sowieso al waardevolle informatie, ik dacht al dat kortlopende huurcontracten mogelijk moesten zijn. Bedankt voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral de informatie over verschillende soorten huurcontracten heeft absoluut geholpen! Inmiddels hebben ze wat gevonden, ze kunnen er volgende maand in.

Andere antwoorden (2)

Hallo Suzy, kijk maar eens op deze site, succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je kunt ook op intramarkt kijken, daar staan ook woningen te huur.
verder zou ik contact opnemen met een makelaar in belgie, zij kunnen je vast ook de details vertellen over het huren van een woning daar en vaak hebben zij ook woningen in de verhuur.